ellyandgerard.reismee.nl

Dag/Day 6 - 8: Dienville - Blessonville

(English below)

Dag 6: 27.6 km. 31 graden, zonnig en heet.

Dienville - Bar sur Aube

Het zou weer een warme dag worden en een lange tocht. Dus weer vroeg opstaan en de tent inpakken en wegwezen. We hadden daarom ook twee afsnijders gepland. Zowel om wat klimmen te omzeilen als om de afstand te verkorten, 32.2 km als we de officiële route zouden volgen. Daarom gingen we na ongeveer 4 km over op een verharde b-weg, en die volgden we voor 9 km. Dat was zowel warm als vrij zwaar voor de voeten. De harde ondergrond en het monotone stappen zijn er niet goed voor!

Aan het eind van dit stuk lag het dorpje Dolancourt en daar hebben we gerust (we hadden halverwege al ontbeten) en onze opties opnieuw bekeken. De afsnijders schieten wel goed op. Maar ze gaan vaak over een verharde weg en vaak zonder schaduw. En je krijgt er zere voeten van. Daarom besloten we vanaf daar weer de officiële route te volgen. Veel meer door het bos, maar wel met twee pittige klimmetjes (onze NZ vrienden gaan nu lachen): de eerste van 175m en de tweede van 100m. Het was een erg mooi stuk en we hebben er echt van genoten. Aan het eind loop je de heuvel af met zicht op Bar sur Aube. Een vrij grote stad (ongeveer 5.000 inwoners). Het is ook een oude stad, al bekend in de Romeinse tijd, en ook wel van historische betekenis. Maar dat is een ander (lang) verhaal.

We kwamen hier voor het eerst dit jaar weer wijngaarden tegen. Ondanks dat we al sinds het begin weer in de Champagne streek lopen, hadden we nog geen wijngaarden gezien. Hier wel weer volop. We zitten wel bijna aan het eind van de Champagne nu. Nog 1 dag.

We hadden een bed in het lokale pelgrimshuis gereserveerd. Deze lijken er nu meer te komen. Dat helpt. We moesten ons vervoegen bij de lokale vvv. Die belden iemand en die kwam ons met de auto ophalen. Dat was handig, want terwijl we daar zaten barstte het onweer weer los. We toerden 5 minuten door de stad en kwamen ongeveer 5 minuten lopen van de vvv uit. Onze gastheer legde alles uit en noteerde onze gegevens in het grote boek. Wij waren pelgrim 78 en 79 voor 2023. Een paar weken eerder had er een andere vrouw uit NZ geslapen, ook uit Nieuw-Zeeland, van 30 jaar. Een uitzondering. De meeste anderen waren meer zoals wij. Wij waren die avond de enige gasten en hadden dus lekker het rijk alleen. We konden er koken (geen kok hier!) en dat hebben we ook gedaan. Een fijne plek om te slapen, midden in de stad. Verder was er in niet zo heel veel te zien of doen, afgezien van weer een interessante kerk.

Overigens hadden we onderweg ook afscheid genomen van (een aanlooproute van) de Camino de Santiago. Deze aanlooproute vanuit het noorden en noordoosten van Europa, komt in Reims met de Via Francigena samen en verlaat die weer ongeveer 6km na Dienville. Door onze afsnijder kwamen we die splitsing helaas niet tegen.

Dag 7: 16.5 km. 25 graden. Flink bewolkt en heerlijke weer.

Bar sur Aube - Clairvaux

Eindelijk afkoeling. Het zou vandaag maar een graad of 25 worden en bewolkt. En onze route was ook maar 16 km.

Hierdoor hadden we de mogelijkheid om naar de kerk te gaan ‘s ochtends. Er was een mis om 9:00 uur in de kerk op 3 minuten lopen. Het klinkt misschien raar als je een pelgrimstocht loopt, maar het is voor ons lastig om naar de kerk te gaan. In de meeste dorpjes waar we overnachten is er nauwelijks meer een mis. En als er een is, is die zelden vroeg genoeg voor ons zodat het past in het stuk dat we die dag nog moeten lopen. Maar vandaag ging het allemaal lukken. En dat was fijn. Dus na ontbijt en opruimen van de accommodatie, lopen we met de rugzak op naar de kerk. Het is een heel grote kerk en er waren maar 16 mensen inclusief ons. Het galmde daardoor wat en dat maakte het moeilijk te verstaan. Maar het ging. Onze gastheer van gisteren was er ook met zijn vrouw. Toch nog iemand die we al kenden.

Om half 10 gingen we op weg en begonnen al gauw met een klim naar een uitzichtpunt: 315m hoog! Een nieuw record voor ons op de Via Francigena. Het was een mooi uitzicht terug op Bar sur Aube, al was het oude centrum een beetje verstopt. Het was de klim zeker waard.

De eerste 6km liepen we door het bos over lekkere bospaden. Dat was heerlijk lopen, zeker ook met het koelere weer. Aan het eind hiervan kwamen we aan in Baroville. Een prachtige aankomst als je er zo van wat hoger af naar toe loopt. Een mooi uitzicht op het dorp en omgeven door wijngaarden.

Het waren ook ongeveer de laatste wijngaarden die we zouden zien. De Champagne streek begint aan zijn einde te komen.

Het eind van de route vandaag bracht ons naar Clairvaux. Hier staan de resten van een groot Cisterciënzer klooster, oorspronkelijkst uit 1115. Gesticht door Bernhard van Clairvaux (zo genoemd vanwege dit klooster). Hij stelde ook de regel op voor de Cisterciënzers. Er zijn nog vele kloosters gevolgd hierna, voor en door monniken die dit leven wilden volgen.

Van het oorspronkelijke klooster (van hout) is bijna niets meer over. In 1135 is er een nieuw groot stenen klooster gebouwd. Dit is in 1700 weer bijna helemaal afgebroken en een nieuw, nog groter klooster begonnen. Het totale terrein van het klooster is 30ha, 30.000m2. Tijdens de Franse revolutie is het door de staat overgenomen en is er een gevangenis van gemaakt, met weer vele verbouwingen en ook een complete afbraak van de kloosterkerk. De gevangenis is in mei van dit jaar gesloten. Het gaat nu over naar het ministerie van cultuur. De hoop is dat er geld is voor restauratie. We hadden er een rondleiding van 1,5 uur. Erg interessant, al sprak de gids erg snel Frans en vanwege de gevangenis mochten we geen foto’s maken.

We overnachtten in een B&B die is gehuisd in een gebouw van 1759, wel gerenoveerd sindsdien :). En de gastvrouw was ook 84. Maar ze kookte voor ons en at samen met ons. Het was wel interessant met de communicatie in het Frans.

Dag 8: 24.4 km, 23 graden, licht bewolkt, vrij warm op de momenten dat we geen schaduw hadden

Clairvaux - Blessonville

Vandaag was vooral een dag om van punt A naar punt B te komen. De eerste 10 km was door het bos en heerlijk lopen. Daarna moesten we een variant op om bij onze accommodatie uit te komen aan het eind van de dag en dat was helaas weer over de weg. Een hoogtepunt was wel het café dat we tegenkwamen op 21 km. Een heerlijk koel glas munt siroop. En daarna hoefden we nog maar 3 km.

We slapen vandaag in een piepklein pelgrimshuis.

Ze hebben er 6 bedden in weten te krijgen.

En we hebben zelfs twee andere pelgrims hier: een jong Engels stel. Zij lopen wat harder dan ons. Moet ook wel als ze binnen de drie maanden van hun visum in Rome willen zijn.

De gastheer hier opende de kerk voor ons en gaf een rondleiding. Er is nog 1 keer per jaar een mis. Een deel van de kerk stamt nog uit de 12e eeuw. Er was ook nog een gezangenboek van voor de Franse revolutie. Toch weer heel bijzonder in zo’n klein dorpje! Het dorp is ook een overnachtingsplek van de eerste beschrijving van de Via Francigena door aartsbisschop Sigoric. Daar vertel ik nog wel een keer over.

/ English /

Day 6: 27.6 km. 31 degrees, sunny and hot

Dienville - Bar sur Aube

It was going to be a hot day and a long walk. So we got up early, packed the tent and started walking. We had planned to take two shortcuts, to not only avoid a few climbs, but also to shorten the distance, which would be 32.2 km without shortcuts. Therefore we went after about 4 km onto a sealed minor road, which we followed for 9 km. That was very hot and hard on our feet. They don’t like the hard surface and the monotonous pace!

At the end of this part is the village of Dolancourt, where we had a rest (we had already had breakfast on the way) and re-looked at our options. The shortcuts speed us up but they often go on sealed roads without shade. And they give you sore feet. That is why we decided to follow the original route again from that point onwards. It went more through the forest, but with two strenuous climbs (our NZ friends will laugh now): the first one was 175m; the second 100. It was beautiful and we really enjoyed it. At the end we walked down the hill with a view on Bar sur Aube; a rather large town (approx. 5000 people). It is also an old city, already well known in the Roman age, and with historical significance. But that is another (long) story.

For the first time this year we saw vineyards again. Although we have walked in the Champagne region since we started last week, we had not seen any vineyards yet. But here there were plenty. We are one day off the end of the Champagne region however.

We had booked a bed in the local pilgrim house. We are starting to see more of those, which is helpful. We had to report to the local tourist office, who rang someone to pick us up. He came by car, which was

Good because a thunderstorm started while we were driving. He drove 5 mins to the house which was only a 5 min walk from the tourist office. Our host explained everything to us and noted our details down in the big book. We were pilgrims 78 and 79 this year. A few weeks earlier another lady from NZ had slept there. She is only 30, which is exceptional as most are our age and above. We were able to cook our own meal, which we did. A nice place to spend the night, in the middle of town. There was not much to see and do, besides another interesting church.

We have also said goodbye to an approach route to the Camino de Santiago. This route from the north and north east of Europe joins the Via Francigena in Reims and leaves it again about 6 km after Dienville. We did not see the actual separation because we were on a shortcut.

Day7: 16.5 km. 25 degrees. Quite overcast and lovely weather.

Bar sur Aube - Clairvaux

Finally it is cooling down. Today it would only get to 25 degrees and be overcast. And our walk is also only 16 km.

Because of this we had the opportunity to go to church in the morning. There was mass at 9:00am in a church only a 3 min walk away. It may sound strange when you are walking a pilgrimage, but going to church is difficult for us. In most of the villages where we stay overnight, there is no mass anymore. And if there is one, it is seldom early enough to fit in with our walk for the day. But today it all worked out and that was nice. So after breakfast and cleaning up, we walked to church with our backpacks. It is a very large church and there were only 16 people, including us. It echoed quite a bit and that made it hard to understand. But it was alright. Our host and his wife were there too. So we knew at least two people.

At 9:30 we went on our way and started with a climb to a viewpoint: 315m! A new record for us on the Via Francigena. It was a nice view back to Bar sur Aube, although the old centre was a bit obscured by trees. It was worth the climb.

The first 6 km we walked through the forest on great forest tracks. That was very nice to walk on, especially with the cooler weather. At the end we came to Baroville. A beautiful walk into the village coming from a bit higher up. A great view of the village surrounded by vineyards.

These were also the last vineyards we would see. The Champagne region is coming to an end.

The end of the route today brought us to Clairvaux. Here you find what rests of a large Cistercian monastery, originally from 1115. Founded by St Bernard from Clairvaux (named after this monastery). He also created the Cistercian rule. Many monasteries followed, for and by monks that want to live by this rule.

Of the original monastery, built from wood, hardly anything is left. In 1135 a new large stone monastery was built. This Is almost completely demolished again in 1700 and the built of a new, even larger monastery was started. The total area of the monastery is 30,000m2.

During the French Revolution the state took possession of the monastery and converted it into a prison. Again many changes were made, including the demolition of the monastery church. The prison closed down in May this year. The buildings will now go to the ministry of culture. The hope is that there will be money for restoration. We had a guided tour of an hour and a half. Very interesting, even though the guide spoke very fast in French. Because of the prison, we were not allowed to take any photos.

We spent the night in a B&B in a building from 1759, with renovations since :). And our host was also 84. But she cooked for us and ate together with us. It made for interesting conversation in French.

Day 8: 24.4 km, 23 degrees, light cloud cover, but quite warm when we had no shade.

Clairvaux - Blessonville

Today was a day to get from A to B. The first 10km was through the forest and great to walk. After that we had to take a variant of the track to get to our accommodation for the end of the day. And that meant walking on the road again. A highlight of the day was the cafe at 21km. A very nice cool class of mint syrup lemonade. After that we only had 3 kms to go.

We are sleeping tonight in a very small pilgrim’s house.

They managed to squeeze in 6 beds. And we also have two other pilgrims here, a young English couple. They walk a bit faster than us. And they have to, to make it to Rome in the 90 days they have on their visa.

The host here opened the church for us and gave us a tour. There is only mass here once a month. Part of the church is from the 12th century. And there also is a songbook still there from before the French Revolution. Quite special again for such a small village. This village is also one of the stops in the first description of the Via Francigena by arch bishop Sigoric. But that story may come another time.