ellyandgerard.reismee.nl

Day 57 - 58: Pontremoli - Sarzana

(English further down)

Dag 57, 31 aug: 29.4km, 23 graden, bewolkt en zonnig, lekker weer

Pontremoli - Aulla

Het was een lange wandeling vandaag. Gelukkig hadden we hem wel met drie km weten in te korten door een stuk de weg te volgen daar waar het pad in twee bochten om de weg heen slingerde. Anders was het dus 32.4km geweest en die laatste kilometers zijn toch vaak het zwaarst.

Maar het was een mooie dag. Zowel qua pad als de enorme hoeveelheid historie die we onderweg tegenkwamen. Zoveel historie dat ik niet goed weet wat ik eruit moet pikken om te beschrijven.

Eerst maar het pad dan. Het was vrij veel op en neer. Volgens onze wandelgids zijn we een kleine 800m in totaal geklommen. Pontremoli ligt officieel op 236m en Aulla op 64m, dus we zijn netto ongeveer 170m afgedaald en niet meer zo ver af van zeeniveau. Afgezien van het begin, waar we over de weg liepen, liepen we veel door het bos en dat liep lekker. Veel schaduw, al is dat met de huidige temperatuur minder belangrijk.

Op de laatste 10km liepen we een heel stuk op een pad dat nog uit de middeleeuwen stamt en toentertijd speciaal is aangelegd voor de pelgrims. Het was toen blijkbaar niet de hoofdroute, maar een variant. Je kunt de randen van de bestrating nog goed zien. Het pad is ongeveer een meter breed.

We herkenden resten van deze bestrating zeker over een afstand van 3-4km. Dit bruggetje was er ook onderdeel van.

Een aardig beeld van onze route geeft de volgen “kaart”.

Het groene dal dat een beetje links van het midden naar beneden komt is het dal waar we vandaag doorheen gelopen zijn. Als je wat inzoomt, kun je bovenaan het dal Pontremoli zien liggen, en aan het eind van dat stuk, voordat het dal vrij scherp afbuigt naar het westen, ligt Aulla. Morgen zullen we het dal verder volgen richting het westen (alhoewel wel over de heuvels), en dan naar Sarzana, richting de kust. De dag daarna gaan we naar de kust en staan we op een camping in de buurt van Massa.

We kwamen vandaag door veel dorpjes. En regelmatig waren deze dorpjes, omdat ze wat hoger liggen, gebouwd rondom, of zelfs in de vorm van een burcht, met een sterke verdediging in de vorm van een stadsmuur.

Een zeer bijzonder voorbeeld is het dorp Filetto, dat als vorm een vierkant heeft, met een toren op elke hoek. Het is een erg klein dorp, gebouwd als een burcht, met zijn oorsprong in 6e en 7e eeuw. Deze Byzantijnse dorpjes moesten zich verdedigen tegen aanvallen van de Longobarden (Lombarden). De structuur van het dorp is dit vierkant.

Het is een van de best bewaard gebleven voorbeelden in Italië van een middeleeuwse stad. Er staat nog één toren overeind en van een andere nog een stukje. Daar kwamen we langs. Ik heb nog wat meer foto’s in het album staan.

Een ander mooi voorbeeld is het dorpje Virgoletta. De huizen aan de rand van het dorp zijn zo gebouwd dat het het dorp tot een onneembare vesting maakt. De huizen vormen een 10-15m hoge muur. Zie ook het foto album.

We kwamen om 15:15 uur in Aulla aan. We konden al in de accommodatie terecht, maar hebben toch nog maar eerst een ijsje gegeten :-). Ons hostel is gevestigd in wat er over is van een Benedictijnse abdij die hier gestaan heeft. De abdij zelf is samen met het oude Aulla in de tweede Wereldoorlog bij bombardementen vernield. Wat erg jammer is, want Aulla is al een heel oude stad, gegeven de belangrijke plek waar het gelegen is.

De kerk dateert van het van de 10e-11e eeuw en staat dus nog overeind. De kerk is erg bijzonder. De kerk is gewijd aan San Caprasio. San Caprasio wilde als kluizenaar leven om zich op die manier aan God te wijden. Hij deed dit in Lérins, een eilandengroep voor de kust van de Franse Rivièra. Toen hij overleed, in het jaar 430, werd hij meteen heilig verklaard. Aan het eind van de 9e eeuw werden zijn resten overgebracht naar de abdij kerk van Aulla.

De kerk zelf heeft ook een museum en is zelf een plek van archeologische opgraving. Er liggen meerdere glazen platen in de vloer waaronder je een deel van de opgravingen kunt zien. Achter het altaar is er een stuk waar je ongeveer anderhalve meter diep kunt kijken, zelfs naar resten van een kerk die hier stond uit de 8e eeuw.

Op deze foto zie je in het midden het 2e graf van San Caprasio. Daarvoor, niet zichtbaar op deze foto, wel op een tweede in het foto album, ligt zijn 1e graf.

Naast het 2e graf aan de rechterkant zie je een boog van marmeren tegels. Dat is een deel nam de muur van de kerk uit de 8e eeuw. Daar meteen achter zie je een boog van een volgende muur, dat is de muur van een kerk uit de 9e eeuw. En dan, met de ramen, is de muur van de huidige kerk, uit de 10e-11e eeuw.

De resten van San Caprasio liggen tegenwoordig niet meer onder de grond, maar in een glazen kist onder het altaar.

We kunnen niet koken in het hostel, dus we gaan uit eten. Dat was erg jammer, niet :-). We hadden een lekkere pizza met zelfs een toetje.

Dag 58, 1 sep: 18.5km, 24 graden, warm in de zon, maar we hadden veel schaduw.

Aulla - Sarzana

De afstand voor vandaag was niet erg lang, maar het stond toch in de gids als een pittige dag, omdat we weer een stevige klim hadden, ruim 900m, en over wat lastige paden. De klim zou de laatste heuvelrug zijn voor de kust.

De klim viel op zich wel mee, dat zijn we langzaamaan wel gewend. Maar het was wel een lastig pad. Erg rotsig en ongelijk, en zelfs veel met losse keien. Je moest goed opletten waar je je voeten neerzette. En dat schoot dus niet zo heel goed op.

Maar het pad was erg mooi. We liepen dus niet door het dal. Het dal is erg druk met verkeer en bebouwing en dus niet erg leuk om doorheen te lopen. Daarom gingen we omhoog. We hadden van tijd tot tijd een schitterend uitzicht en kwamen weer door dorpjes die tegen of op de heuvel geplakt leken.

Een van die dorpjes was Bibola. De foto hieronder is genomen toen we daar alweer voorbij waren en terugkeken. In het midden zie je ruĂŻnes van een kasteel.

We hoefden eigenlijk Bibola niet in, maar er stond een bordje dat, als je nog wel de laatste 50m stijging naar Bibola liep, je dan beloond werd met ruïnes van een kasteel (zie foto-album) en een heel mooi uitzicht. Dus wij liepen toch maar verder naar boven, het was immers een korte dag. En ze hadden niet gelogen. Het uitzicht op het dal beneden was schitterend. Foto’s doen dat nooit helemaal zo uitkomen, maar hopelijk krijg je een indruk.

Na ongeveer 2 1/2 uur waren we op de top, en even later kregen we een uitzichtpunt de zeekant op. En inderdaad, we zagen de zee in de verte. Het was een mooi moment.

Vandaar ging het naar beneden. Nog wel steeds over een lastig pad, dus nog steeds oppassen geblazen met waar we onze voeten neerzetten. Toen we eenmaal weer beneden in het dal waren, was het nog 4km over een vlak pad Sarzana in. Sarzana ligt op 21m hoogte. We zijn bijna bij de kust.

We slapen vanavond in een hostel van de plaatselijke parochie. De drie Australische vrouwen zijn ook weer hier. Ze willen morgen wat verkennen in de buurt met behulp van het openbaar vervoer. En dan dezelfde dag nog doorreizen per trein naar Lucca. Veel lopen zit er nog niet in voor hen.

Sinds dag 54 zijn we een drietal Brazilianen tegengekomen die dezelfde etappes liepen als wij. Maar gisteren liepen ze maar met zijn tweeën omdat er één teveel last had van zijn knie. En vanochtend hebben ze ook de trein naar Lucca genomen om daar rond te kijken en te rusten. Het is toch niet heel makkelijk zo’n tocht te lopen. Je moet goed op je lichaam letten en op tijd rust nemen.

Ook hier kunnen we vanavond niet koken, dus dat wordt weer een restaurant zoeken.

Vanaf Sarzana is het nog 489km naar Rome. Minder dan 500km te gaan!

/ English /

Day 57, 31 Aug: 29.4km, 23 degrees, cloudy and sunny, nice weather

Pontremoli - Aulla

It was a long walk today. Fortunately, we did manage to shorten it by three km by following the road for a stretch where the path wound around the road in two bends. Otherwise it would have been 32.4km and those last kilometres are often the toughest.

But it was a beautiful day. Both in terms of the path and the huge amount of history we encountered along the way. So much history that I don't really know what to pick out to describe.

First the path, then. It was pretty much up and down. According to our walking guide, we climbed just under 800m in total. Pontremoli is officially at 236m and Aulla at 64m, so we descended a net of about 170m and are not that far from sea level. Apart from the beginning, where we walked on the road, we walked a lot through the forest, which was nice. Lots of shade, although with the current temperature that is less important.

On the last 10km, we walked quite a bit on a path that dates back to the Middle Ages and was specially built for pilgrims at the time. It was apparently not the main route then, but a variant. You can still clearly see the edges of the pavement. The path is about a metre wide.

We certainly recognised remnants of this paving over a distance of 3-4km. This little bridge was also part of it.

A nice view of our route is given by the following "map".

The green valley coming down a little left of centre is the one we walked through today. If you zoom in a bit, you can see Pontremoli at the top of the valley, and at the end of that stretch, before the valley turns quite sharply to the west, is Aulla. Tomorrow we will continue following the valley westwards(although up the hill), and then to Sarzana, towards the coast. The day after that, we will head to the coast and camp near Massa.

We passed through many villages today. And regularly, because these villages are a bit higher up, they were built around, or even in the form of a castle, with a strong defence in the form of a city wall.

A very special example is the village of Filetto, whose shape is a square, with a tower at each corner. It is a very small village, built like a fortress, with its origins in 6th and 7th centuries. These Byzantine villages had to defend themselves against attacks by the Lombards (Longobards). The structure of the village is this square.

It is one of the best-preserved examples in Italy of a medieval town. One tower still stands and a piece of another. We passed the last one. I have some more photos in the album.

Another fine example is the village of Virgoletta. The houses on the edge of the village are built in such a way that it makes the village an impregnable fortress. The houses form a 10-15m high wall. See also the photo album.

We arrived in Aulla at 3:15 pm. We could already enter the accommodation, but had an ice cream first anyway :-). Our hostel is located in what is left of a Benedictine abbey that stood here. The abbey itself, along with old Aulla, was destroyed in bombing raids in World War II. Which is very unfortunate, because Aulla is already a very old town, given the important location.

The church dates from the 10th-11th century and is thus still standing. The church is very special. The church is dedicated to San Caprasio. San Caprasio wanted to live as a hermit in order to dedicate himself to God. He did so in LĂ©rins, a group of islands off the coast of the French Riviera. When he died, in the year 430, he was immediately declared a saint. At the end of the 9th century, his remains were transferred to the abbey church of Aulla.

The church itself also has a museum and is itself a site of archaeological excavation. There are several glass plates in the floor under which you can see some of the excavations. Behind the altar, there is a section where you can look about a metre and a half deep, even at remains of a church that stood here from the 8th century.

In this photo, you can see the 2nd tomb of San Caprasio in the middle. In front of it, not visible in this photo, though it is in another one in the photo album, is his 1st grave.

Next to the 2nd grave on the right, you can see an arch of marble tiles. That is part of the wall of the church from the 8th century. Right behind that, you see an arch of another wall, which is the wall of a church from the 9th century. And then, with the windows, is the wall of the current church, from the 10th-11th century.

Today, the remains of San Caprasio are no longer underground, but in a glass case under the altar.

We can't cook in the hostel, so we go out for dinner. That was very unfortunate, not :-). We had a nice pizza with even dessert.

Day 58, 1 Sep: 18.5km, 24 degrees, hot in the sun, but we had plenty of shade.

Aulla - Sarzana

The distance for today was not very long, but it was still listed in the guidebook as a tough day as we had another decent climb, over 900m, and over some tricky paths. The climb would be over the last ridge before the coast.

The climb wasn't too bad in itself, we are slowly getting used to that. But it was a tricky path. Very rocky and uneven, and even a lot with loose boulders. You had to be very careful where you put your feet. And so we didn't go very fast.

But the path was very beautiful. As said, we didn't walk through the valley. The valley is very busy with traffic and buildings and so not very nice to walk through. That's why we went up. We had stunning views from time to time and again passed through villages that seemed stuck against or on the hill.

One such village was Bibola. The photo below was taken when we had already passed there and looked back. In the middle you can see ruins of a castle.

We didn't actually need to enter Bibola, but there was a sign that if you did walk the last 50m ascent to Bibola, you would be rewarded with ruins of a castle (see photo album) and a very nice view. So we walked further up anyway, after all it was a short day. And they hadn't lied. The view of the valley below was stunning. Photos never quite do that justice, but hopefully you get an impression.

After about 2 1/2 hours we were at the top, and a little later we got a viewpoint up the sea side. And indeed, we could see the sea in the distance. It was a nice moment.

From there it was downhill. Still on a tricky path, though, so we still had to be careful where we put our feet. Once we were back down in the valley, it was another 4km on a flat path into Sarzana. Sarzana is at an altitude of 21m. We are close to the coast.

Tonight we are sleeping in a hostel run by the local parish. The three Australian women are also here again. They want to do some exploring in the area tomorrow using public transport. And then continue the same day by train to Lucca. Much walking is not yet in the cards for them.

Since day 54, we have met three Brazilians walking the same stages as us. But yesterday, only two of them walked because one had too much trouble with his knee. And this morning they also took the train to Lucca to look around and rest. It is not very easy to walk a trek like this. You have to watch your body carefully and take some rest in time.

Again, we can't cook tonight, so that will be another restaurant search.

From Sarzana it is still 489km to Rome. Less than 500km to go!