ellyandgerard.reismee.nl

Day 17 - 19: Besançon - Mouthier-Haute-Pierre

(English further down)

Dag 17, 22 jul: Rustdag in Besançon

Ik ga niet te veel schrijven over vandaag. Ik heb wel wat foto's geplaatst. De ochtend hebben we besteed aan de was en andere klusjes. Na de lunch zijn we de Citadel gaan bezoeken. Dit is het enorme fort dat op de Mont Saint-Etienne is gebouwd om Besançon te beschermen. Het werd gebouwd tussen 1678 - 1711, volgens de plannen van de architect Vauban. Er wordt gezegd dat het een van de grote meesterwerken van de militaire architectuur is. De heuvel waarop het ligt heeft steile rotsachtige kliffen en het fort is zo ontworpen dat het erbij past. We liepen op de hoge buitenmuren, 15-20m hoog en 5-6m dik (aan de onderkant). Van daaruit heb je een prachtig uitzicht over de stad en de omgeving.

Link: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Citadel_of_Besançon.

Hopelijk is dit genoeg informatie om de foto's te interpreteren.

s Avonds hebben we samen met onze Italiaanse medepelgrims in een restaurant gegeten. Dat was gezellig. We gaan de komende 7-8 dagen veel kamperen, dus misschien zien we ze niet zo vaak meer.

Dag 18: 23 jul, 30,1 km, 23-25 graden, heerlijk koel weer

Besançon - Ornands

Al snel na het verlaten van Besançon begonnen we te klimmen naar het hoogste punt bij La Chapelle de Buis, dat zowel een dorp als een kapel is. Het hoogste punt, net buiten het dorp, ligt op ongeveer 500 meter hoogte, een klim van 250 meter. Het was een prachtige boswandeling, met een aantal geweldige uitzichten terug naar Besançon en de citadel. En met het koelere weer was het heerlijk wandelen.

Op het hoogste punt stond een oud fort, dat nu is omgebouwd tot zowel een monument voor de bevrijding van het gebied door de geallieerden in 1944 als een dankbetuiging voor het feit dat het gebied niet werd geraakt door bombardementen. Het standbeeld is van Maria.

Eronder bevindt zich een ondergrondse kerk, gewijd aan de Franciscaanse orde. Het monument en de kerk werden in 1949 gebouwd.

Van hieruit namen we al snel een afsnijder van 9 km om 8,5 km van onze anders erg lange dag te besparen en klommen vervolgens naar het hoogste punt van de dag, en onze wandeling tot nu toe: 562m.

Na de afdaling kwamen we bij pad een dat bovenop een oude spoorlijn is gebouwd. Dat volgden we voor een paar kilometers.

De spoorlijn lag in de vallei van de rivier de Brême. Deze rivier mondt uit in de Loue vlakbij Ornans. Zowel de Brême als de Loue hebben een diepe vallei uitgesneden in de rotsen van de bergen. Het is erg mooi. Nu we in de bergen zijn, is de omgeving een stuk mooier geworden om in te wandelen met geweldige uitzichten en indrukwekkende rotswanden.

We bereikten de camping, 1,5 km voorbij Ornans, rond 15.30 uur. Het meisje bij de receptie liet ons eerst behoorlijk schrikken door te zeggen dat het vol was, nadat ze 5 minuten naar haar scherm had gekeken. Maar toen vertelde de manager ons dat ze op de verkeerde dag had gekeken en vond ze toch een plekje voor ons. Er waren veel Nederlandse gezinnen op deze camping. Het staat waarschijnlijk in een Nederlandse campinggids. Er is daar veel te doen voor gezinnen, dus dat is logisch.

Dag 19, 24 jul:12,3km; 18-19 graden, koel, regenachtig.

Ornans - Mouthier-Haute-Pierre

We hebben vannacht een paar indrukwekkende onweersbuien gehad. Gelukkig viel er niet veel regen. We zijn rond 7 uur opgestaan, net na nog een bui, zodat we de tent konden inpakken terwijl het droog was. Brood werd op de camping pas om 8:30 geleverd en we hadden brood besteld, omdat we wisten dat we toch maar een korte dag hadden. Terwijl we wachtten, kletsten we even met een Franse wandelaar die ook wachtte, en die van Bretagne naar de Vogezen liep. Van waar hij woonde naar waar hij geboren was.

We gingen vandaag verder door de vallei van de Loue. Weer een heerlijke wandeling. Onderweg was een leuk winkeltje, in Vuillafans. Ze hadden zelfs brood, en je kon er koffie krijgen. Dat hebben we gedaan. Net toen we in de winkel waren, kwam er een enorme stortbui. We konden schuilen en onze koffie drinken en vrolijk verder gaan toen de bui voorbij was. Er wordt goed voor ons gezorgd?. Onderweg zijn de uitzichten prachtig.

We staan vandaag op een heel kleine camping, slechts 15 plaatsen.

We hebben vandaag maar een klein stukje gelopen, want de volgende camping morgen is 27 km van hier.

Het is ons gelukt om de tent op te zetten terwijl het droog was en daarna te schuilen terwijl de onweersbuien bleven komen. Op een gegeven moment had een Duits stel medelijden met ons en ze brachten ons thee, koekjes en een zak nootjes. Dat was geweldig en we namen het dankbaar aan. Morgen wordt er weer een dag regen voorspeld en dan weer droog weer.

/ English /

Day 17, 22 Jul: Rest day in Besançon

I am not going to write too much about today. I have put up some photos though. We spent the morning doing laundry and other chores. After lunch we went to visit the Citadel. This is the huge fortress built on Mont Saint-Etienne, to protect Besançon. It was built between 1678 - 1711, according to plans by the architect Vauban. It is said to be one of the great masterpieces of military architecture. The hill it sits on has steep rocky cliffs and the fort was designed to fit in with them. We walked on the high outer walls, 15-20m high and 5-6m thick (at the bottom). From there you have amazing views over the city and its surrounding area.

Link: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Citadel_of_Besançon.

Hopefully that will be enough information for you to interpret the photos.

In the evening we had a restaurant meal together with our Italian co-pilgrims. That was nice. We are going to be camping a lot over de next 7-8 days, so we may not see them so much anymore.

Day 18,23 Jul:30.1km, 23-25 degrees, lovely cooler weather

Besançon - Ornands

Very quickly after leaving Besançon, we started to climb towards the high point at La Chapelle de Buis, which is both a village and a chapel. The highest point, just outside the village, is around 500m altitude, a climb of 250m. It was a beautiful forest walk, with some amazing views back to Besançon and the citadel. And with the cooler weather it was nice to walk.

At the high point stood on old fort, which has now been transformed into both a monument to the liberation of the area by the allied forces in 1944 and as a thanksgiving to the fact that the area was not touched by bombardments. The statue is of Mary.

Underneath it is an underground church, dedicated to the Franciscan order. The monument and church were constructed in 1949.

From there we soon took a 9km shortcut to save 8.5kms of our otherwise very long day and then climbed to the highest point of the day, and our walk so far, 562m.

After going down we reached a track built on top of a old railway line. And followed that for several kilometres.

The railway line was in the valley of the Brême river. This river flows into the Loue river close to Ornans. Both the Brême and the Loue have cut out a deep valley in the rocks of the mountains. It is very beautiful. Now that we are in the mountains, the environment is a lot more beautiful to walk in with great views and impressive rocky cliffs.

We reached the campground, 1.5km past Ornans at around 3:30pm. The girl at the reception first gave us quite a fright by saying that it was full, after looking at her screen for 5 mins. But then we told by the manager that she had been looking at the wrong day and found us a spot anyway. There were a lot of Dutch families at this campground. It is probably mentioned in a Dutch camping guide. There is a lot to do for families there, so that makes sense.

Day 19, 24 Jul: 12.3km; 18-19 degrees, cool, rainy.

Ornans - Mouthier-Haute-Pierre

We had some rather impressive thunderstorms overnight. Luckily not at lot of rain to go with it. We got up around 7am, just after another shower, so that we could pack up the tent while it was dry. Bread delivery at the campground was only at 8:30am, and we had ordered bread, because we knew we only had a short day anyway. While we were waiting we caught up with a French walker, who was also waiting, and who was walking from Bretagne to the Vosges, from where he lived to where he was born.

We continued today through the valley of the Loue. A lovely walk again. On the way was a lovely little shop, in Vuillafans. They even had bread, and you could get a coffee. Which we did. Just while we were in the shop a huge downpour happened. We could shelter and have our coffee and continue happily on our way after it had finished. We are being looked after?. On the way the views are lovely.

We are staying at a very small campground today, 15 places only.

We did only a short walk today, because the next campground tomorrow is 27km from here.

We managed to put up the tent while it was dry and then just sheltered while the thunderstorms kept coming. At some point a German couple felt sorry for us and they brought us tea, biscuits and a bag of nuts. That was wonderful and we gratefully accepted. Tomorrow will be another day of rain in the forecast and then back to dry weather.