ellyandgerard.reismee.nl

Day 29: Martigny - Orsières

(Nederlands verder naar beneden)

Day 29, 3 Aug: 20.9 kms, 27 degrees, sunny and warm, not too hot.

Martigny - Orsières

Today was a lovely day: the weather was nice, the track was lovely, we didn’t need to pack up the tent and only had a backpack of about 3-4kg. Nice stuff all around.

Because we were coming back to the campground by train after our day’s walk, we didn’t need to take much. Just water, lunch, rain gear and sunscreen. We didn’t think it would rain, but you are in the mountains, so you take you rain gear always anyway.

We were away by 8:15am and the track would follow the Dranse river valley at first and the a fork of it further upstream. We are leaving the Rhône behind us now. That is coming from the East here, and we need to go more South.

The destination for today, Orsières, lies at an altitude of around 900m and we are starting at around 470m, so we need to gain a total of 430m. It is the gentle start of our climb to the Great St Bernhard pass. But of course in the mountains it doesn’t normally go like that. According to Elly’s watch, which is usually fairly accurate, we ascended a total of 1,288m and descended a total of 862m. That is including all little ups and downs. A net gain of 426m. That sounds quite good!

The river also gains / loses that much. It is quite rough in places. The photo shows the point where we switch from the Dranse to the right fork (looking upstream). At this point it is very gentle.

The track was quite interesting. A lot of forest and also a very rocky section.

We are now getting used to having lovely views. This is a view of Orsières, just before we finish. It is maybe not very clear to see in this photo, but we can definitely see the valley narrowing and getting more that uphill idea.

After Orsières things are getting more serious. As if we needed a reminder one of the last signs we saw in Orsières was the following:

The train back was also interesting: / Nederlands stop was only “on request”. We had no idea how to request though. Luckily another passenger needed to get off too. And I noticed he pressed the button to open the doors. That doubles as a “request stop” button. At the train station there is also a “request stop” button for when you want to get on! Interesting.

/ Nederlands /

Dag 29, 3 aug: 20,9 km, 27 graden, zonnig en warm, niet te heet

Martigny - Orsières

Vandaag was een heerlijke dag: het was mooi weer, het parcours was heerlijk, we hoefden de tent niet in te pakken en hadden maar een rugzak van zo'n 3-4 kg. Leuke dingen allemaal.

Omdat we na de dagwandeling met de trein terug zouden komen naar de camping, hoefden we niet veel mee te nemen. Alleen water, lunch, regenkleding en zonnebrandcrème. We hadden niet gedacht dat het zou gaan regenen, maar je bent in de bergen, dus je neemt toch altijd regenkleding mee.

We waren om 8:15 uur weg en de route zou eerst de vallei van de Dranse rivier volgen en daarna een splitsing verder stroomopwaarts. We laten de Rhône nu achter ons. Die komt hier uit het oosten en wij moeten meer naar het zuiden.

De bestemming voor vandaag, Orsières, ligt op een hoogte van ongeveer 900 meter en we beginnen op ongeveer 470 meter, dus we moeten in totaal 430 meter stijgen. Het is het rustige begin van onze klim naar de Grote Sint-Bernhardpas. Maar in de bergen gaat het normaal gesproken natuurlijk niet zo. Volgens Elly's horloge, dat meestal vrij nauwkeurig is, zijn we in totaal 1.288 m gestegen en 862 m gedaald. Dat is inclusief alle kleine klimmetjes en afdalingen. Een netto winst van 426m. Dat klinkt goed!

De rivier wint/verliest ook zoveel. Het is op sommige plaatsen behoorlijk ruig. De foto laat het punt zien waar we van de Dranse overstappen op de rechter splitsing (stroomopwaarts kijkend). Op dit punt is het heel kalm.

Het pad was erg interessant. Veel bos en een erg rotsachtig stuk.

We raken nu gewend aan mooie uitzichten. Dit is een uitzicht op Orsières, vlak voordat we finishen. Het is misschien niet heel duidelijk te zien op deze foto, maar we kunnen zeker zien dat de vallei smaller wordt en meer dat idee van “bergop” krijgt.

Na Orsières wordt het serieuzer. Alsof we eraan herinnerd moesten worden, was een van de laatste borden die we in Orsières zagen het volgende:

De trein terug was ook interessant: onze halte was alleen "op aanvraag". We hadden echter geen idee hoe we dat moesten aanvragen. Gelukkig moest een andere passagier ook uitstappen. En ik zag dat hij op de knop drukte om de deuren te openen. Dat is dus ook een knop om een stop aan te vragen. Op het station is er ook een "verzoek tot stop" knop voor als je wilt instappen! Interessant.