ellyandgerard.reismee.nl

Day 22 - 23: Les Hôpitaux Neufs - Lausanne

(English further down)

Dag 22, 27 juli: 22,9 km, 23 graden, prachtig weer.

Les Hôpitaux Neufs - Romainmôtier

Wauw, wat een dag! We begonnen met een erg koude ochtend, gingen de grens over naar Zwitserland, liepen over een echte Romeinse weg, hadden daarna een prachtige boswandeling, maar het hoogtepunt van de dag en een van de hoogtepunten van de hele reis tot nu toe (voor mij) was het zien van de Alpen.

Het was een koude nacht. We werden om 6 uur 's ochtends wakker met een temperatuur van 8,8 graden. En dat hebben we 's nachts ook gevoeld. We hadden allebei op een gegeven moment een extra laag aangetrokken. Met al onze lichtgewicht uitrusting hadden we niet echt gerekend op een nacht als deze in deze tijd van het jaar. Maar het bleek een prachtige dag te zijn dus na nog een koud ontbijt warmden we lekker op.

We vertrokken rond 8 uur en liepen 6,5 km naar de grens met Zwitserland. Onze grensovergang was over een klein voetpad en er was hier geen grenscontrole.

Het was een heel bijzonder moment om Zwitserland binnen te komen. Een echte mijlpaal.

Er stond een bord bij de grens waarop stond dat de grens hier in de 16e eeuw was afgesproken als scheiding tussen de katholieken (aan de Franse kant) en de gereformeerden (aan de Zwitserse kant). Een scheiding door religie dus!

Het eerste stuk in Zwitserland ging langs een paar kleine dorpjes en velden. En toen kwamen we bij een klein stukje nog originele Romeinse weg. Dit is buiten de route, maar we wilden het graag zien. Het hele stuk Romeinse weg is misschien maar 250m. Maar het is verbazingwekkend dat dit nog steeds bestaat.

Ik neem aan dat het toentertijd beter was. Het was erg smal, slechts een meter breed. Wat wij denken dat de regen afvoerkanalen aan weerszijden zijn, zijn nog steeds goed zichtbaar. Het pad waar we op liepen liep erlangs. Over de Romeinse weg wil je nu niet meer lopen! (Zie ook fotoalbum.)

Niet lang daarna lieten we de dorpen en velden achter ons om af te dalen naar de

Orbe rivier. Deze rivier heeft zich uitgesleten door de rotsen van de Jura en het is een prachtige rivier. Het pad volgde de rivier wat hogerop, met bijna de hele tijd steile rotswanden die naar de rivier afdaalden. En het was allemaal in het bos. Er waren ook 5 tunnels (zie fotoalbum).

We hadden de avond ervoor besloten om een grote afkorting te nemen, waardoor we ongeveer 8 km konden afsnijden. Dit bracht ons weer bergopwaarts en op een plateau. Het pad leidde naar Bretonnières, en vlak daarvoor hadden we dit fantastische uitzicht op de Alpen. Met mijn camera kunnen de foto's je natuurlijk alleen maar een idee geven. Hier is er een, kijk voor meer in het fotoalbum voor dit gedeelte.

Het was van een overweldigende schoonheid. Het was een heldere dag en de bergen waren zo duidelijk zichtbaar dat het leek alsof we de hele Alpen zagen (wat natuurlijk niet zo was). Heel zichtbaar, heel indrukwekkend.

We zijn er vrij zeker van dat de berg rechts op de foto met veel sneeuw de Mont Blanc is en de berg links met veel sneeuw de Matterhorn. We gaan over de Grote Sint-Bernhardpas die tussen deze reuzen ligt.

We verblijven vanavond op de camping in het mooie dorpje Romainmôtier. Er is hier een heel oude abdij, oorspronkelijk uit de jaren 500, maar sindsdien herbouwd. Er is nog steeds een 1000 jaar oude kerk. Erg mooi om te zien. Een heel oude, eenvoudige plek van gebed en rust.

Ze hebben er ook een kleine kruidenierswinkel, maar die sloot om 15 uur. Dat betekende dat we te laat waren om daar ingrediënten voor het avondeten te kopen. In plaats daarvan moesten we genoegen nemen met de campingwinkel, die een vrij beperkte keuze had. Daardoor eindigden we met een vrij primitieve maaltijd van een blik ravioli en 4 eieren. Maar wel goed wandelvoedsel!

Dag 23, 27 jul: 24,9 km, 26 graden, warm

Romainmôtier - Vufflens-la-Ville (trein naar Lausanne) - camping

Vandaag was een beetje een standaard wandeldag, niet echt iets bijzonders te melden.

We zijn vroeg opgestaan en hebben ingepakt. We zouden onderweg brood kopen voor het ontbijt. Als we dat doen, drinken we meestal eerst een kopje thee voor we vertrekken. En terwijl we dat dronken kwam de zon op en scheen door de bomen rond de camping.

Onze wandeling van vandaag was meestal licht heuvelafwaarts of vlak, op één klein stukje na. We liepen voornamelijk over kleine weggetjes, tussen de velden door. Onze eerste stop was La Sarraz, na 7 km, waar een bakkerij was. Daar aten we ons ontbijt.

Daarna door naar Cossonay, waar we hoopten koffie te kunnen drinken. En we vonden een bakkerij die ook dienst deed als tearoom met koffie. We vinden dat de dorpen in Zwitserland levendiger zijn dan in Frankrijk. Er zijn meer winkeltjes, meer cafés en er lopen gewoon meer mensen rond.

De koffie, en al het andere, is echter vrij duur. We betaalden Euro 3,90, NZD 7,30 voor een eenvoudige zwarte koffie. Blijkbaar is Zwitserland het op één na duurste land ter wereld, na Bermuda (https://worldpopulationreview.com/country-rankings/cost-of-living-by-country).

Sommige mensen hebben al voorgesteld om te stoppen met koffie drinken. Maar dat is niet echt een optie. En we zouden ook moeten stoppen met eten.

Cossonay, waar we onze koffie dronken, was ook de enige klim van de dag, 100 - 150 m omhoog. Maar het heeft wel een treinstation, alleen gaat de trein door het vlakke gebied eromheen voordat je omhoog klimt. Dus mensen die daar aankomen met de trein en uitstappen bij het station moeten elke keer de heuvel op klimmen. Om dat te verhelpen hebben ze een mooi 'kabelbaansysteem' gebouwd, maar dan met een kabel die onderaan de cabine loopt en de cabine de heuvel op trekt. Tegelijkertijd komt er een andere naar beneden.

Voor de laatste 15 km namen we de trein naar Lausanne. Anders zou het een dag van 38 km zijn geweest, wat te zwaar zou zijn, en het was sowieso veel door de stad.

We kamperen op een camping aan het meer van Genève (Lac Léman).

Morgen (zaterdag) hebben we hier een rustdag. Hopelijk krijgen we de kans om wat van de oude stad te zien. Er wordt wel regen voorspeld.

/ English /

Day 22, 27 Jul: 22.9 kms, 23 degrees, beautiful weather.

Les Hôpitaux Neufs - Romainmôtier

Wow, what a day! We started off with a very cold morning, crossed the border into Switzerland, walked on a real Roman road, then had a beautiful forest walk, but the highlight of the day and one of the highlights of the whole trip so far (for me) was seeing the Alps.

It was a cold night. We woke up at 6am with a reported temperature of 8.8 degrees. And we felt it during the night too. We had both put on an extra layer at some point. With all our lightweight gear, we were not really counting on a night like this at this time of the year. But it turned out to be a beautiful day so after still a cold breakfast we warmed up nicely.

We left around 8am and walked 6.5 kms to reach the border with Switzerland. Our crossing was on a small footpath and no border checking here.

It was quite a special moment to get into Switzerland. A real milestone.

There was a sign at the border explaining that the border here was agreed on in the 16th century as a division between the Catholics (on the French side) and the Reformed (on the Swiss side). So a separation by religion!

The first part in Switzerland was past a few small villages and fields. And then we came to a small section of still original Roman road. This is off the track, but we wanted to explore it. The whole Roman road section is maybe only 250m. But it is amazing that this still exists.

I assume it was better at the time. It was very narrow, only a meter wide. What we think are the drains on each side are still very visible. The path we walked on went next to it. You don’t want to walk on that road now! (Also see photo album.)

Not long after this, we left de villages and fields behind us to descend to the

Orbe river. This river has carved itself through the rocks of the Jura and it is a beautiful river. The track followed the river a bit higher up, with almost all the time steep rock cliffs going down to the river. And it was all in the forest. It also had 5 tunnels (see photo album).

We had decided the night before to take a big shortcut, cutting out about 8 kms. This took us uphill again and onto a plateau. The path brought us to Bretonnières, and just before that we had this most amazing view of the Alps. Of course with my camera, the photos can only give you an idea. Here is one, look for a few more in the photo album for this section.

It was of an overpowering beauty. It was a very clear day and these mountains were so clearly visible that it felt like we saw all of the Alps (which we did not, obviously). Very visible, very impressive.

We are fairly sure that the one in the photo on the right with lots of snow on it is the Mont Blanc and the one with lots of snow on the left is the Matterhorn. We will go over the Great St Bernhard Pass that lies between these giants.

We are staying on the campground in the lovely village of Romainmôtier tonight. There is a very old abbey here, originally from the 500’s but rebuilt since then. Still a 1,000 year old church. Very nice to see. A very old, simple place of prayer and quietness.

They also have a little grocery shop there, but it closed at 3pm. That meant we were too late to buy ingredients for dinner there. We had to settle for the camp shop instead, which had a rather limited choice. It meant we ended up with a fairly primitive meal of a can of ravioli and 4 eggs. Good walking food though!

Day 23, 27 Jul: 24.9 kms, 26 degrees, warm

Romainmôtier - Vufflens-la-Ville (train to Lausanne) - campground

Today was a bit of a standard day walking wise, nothing too much to report.

We got up early and packed up. We would buy bread on the way for breakfast. When we do that we usually have a cup of tea before we go. And while we were drinking that the sun came up and was shining through the trees around the campground.

Our walk today was mostly gently downhill or flat, except for one small part. We walked mostly over small roads, between fields. Our first stop was going to be La Sarraz, after 7 kms, where there was a bakery. We ate our breakfast there.

Then on to Cossonay, where we were hoping to be able to get a coffee. And we found a bakery that doubled as a ‘tearoom’ with coffee. We find that the villages in Switzerland are more alive than in France. There are more little shops, more cafes and just more people about.

The coffee, and everything else, is quite expensive though. We paid Euro 3.90, NZD 7.30 for a simple black coffee. Apparently Switzerland is the second most expensive country in the world, after Bermuda (https://worldpopulationreview.com/country-rankings/cost-of-living-by-country).

Some people have already suggested that we stop drinking coffee. But that is not really an option. And we would have to stop eating as well.

Cossonay, where we had our coffee, was also the only climb we had for the day, 100 - 150m up the hill. But it does have a train station, only the train goes through the flat area surrounding it before you climb up. So people arriving there on the train and getting out at the station would have to climb up the hill each time. To help with that they built this nice ‘cable car’ system, but with the cable running at the bottom of the car, pulling the car up the hill. There is another car coming down at the same time.

For the final 15 kms we took the train into Lausanne. Otherwise it would have been a 38 kms day, which would have been too hard, and it was a lot of city walk anyway.

We are staying at a campground at Lake Geneva (Lac Léman).

Tomorrow (Saturday) we will have a rest day here. Hopefully we get a chance to see some of the old city. There is rain in the forecast though.