ellyandgerard.reismee.nl

Day 27 - 28: Yvorne - Martigny

(English further down)

Dag 27, 1 aug: 28,8 km, 24 graden. Bewolkt en zonnig. Warm in de zon.

Yvorne - St Maurice

Vandaag was een grote dag, deels omdat we de afstand van gisteren moesten inkorten vanwege accommodatieproblemen. We liepen door de vallei van de RhĂ´ne maar hadden een paar klimmetjes naar de zijkanten van de vallei. Dat was inspannend, maar leverde tegelijkertijd prachtige uitzichten op.

De kliffen zijn prachtig en hoe verder we kwamen, hoe smaller de vallei werd en hoe dichterbij de kliffen kwamen.

Maar we hadden ook weidse uitzichten toen we hoger in de vallei kwamen. Dit is het dorp Ollon waar we op neerkeken en vervolgens naar afdaalden.

Op een gegeven moment staken we de vallei over en gingen we naar de westkant, de kant van de RhĂ´ne rivier op dat punt. En vanaf dat punt volgden we de rivier vrij nauwkeurig. Toen we bij de rivier kwamen, kon je zien dat het een gletsjerrivier was. Het water heeft die typische lichtgroene/grijze kleur. Ze was al vrij breed en het water stroomde snel.

We bereikten St Maurice en het eerste wat je tegenkomt is een klein kasteel. St Maurice ligt op een smal punt in de vallei. De rivier, de snelweg en een secundaire weg waar wij op liepen, wurmden zich er net doorheen. De trein moest door een tunnel. Op dat punt staat dit kasteel. Je kunt begrijpen waarom het daar stond.

St Maurice heeft ook een heel oude abdij. De oorspronkelijke abdij (waar niet veel meer van over is) werd gebouwd in 515, op de plek van een heiligdom voor St Maurice. Maurice was de commandant van een christelijk Romeins legioen. Het legioen werd naar het huidige dorp St Maurice gestuurd om te vechten. Hij weigerde (te decimeren, dwz) om 10% van zijn mannen te doden zoals de keizer als offer eiste. Het verhaal gaat dat na de tweede weigering het hele legioen van meer dan 6.000 man ter dood werd gebracht. Dit gebeurde in het jaar 286 na Christus. Maurits en enkele anderen werden officieel heilig verklaard. Een basiliek ter ere van hen werd gebouwd in 380 na Christus en op die locatie werd later de abdij gebouwd. En daar zijn weer nieuwe gebouwen voor in de plaats gekomen. De huidige kerk dateert uit de 17e eeuw.

Het bijzondere aan deze abdij is echter dat het nog steeds een actieve abdij is en dat al sinds 515. Daarmee is het het oudste continu actieve klooster in de westerse wereld.

De camping ligt onderaan de klif. Het ligt op een hoogte van 400 meter. Als je goed naar de foto hieronder kijkt, zie je halverwege de grote rots aan de linkerkant een dorp. Dat dorp ligt op 1.200m. De rots zelf gaat tot 2.000m. De top van de "tand" rechts heeft een hoogte van 2.969m. Het is ongelooflijk hoe snel de bergen hier stijgen.

Dag 28, 2 aug: 14,6 km, 30 graden, zonnig en zeer sterke wind in de middag

St Maurice - Martigny

Vandaag was een erg korte dag, wederom gedwongen vanwege de beschikbaarheid van accommodatie. We verblijven op de camping in Martigny. Vanaf hier beginnen we aan de klim naar de Grote Sint-Bernhardpas. De volgende camping is 27 km verder en meer dan 1.000 m klimmen. We konden geen accommodatie vinden tussen hier en daar. Dus besloten we hierheen te gaan, dan morgen ongeveer halverwege te lopen en 500 m te klimmen en de trein terug naar onze tent te nemen. Dan de dag erna weer de trein nemen naar de plek waar we morgen eindigen en verder gaan tot halverwege de pas. Dit zorgt voor 3 kortere dagen, maar het is gewoon te veel om de komende twee dagen in Ă©Ă©n keer te doen.

We hebben vandaag een stuk over de "weg van de keizer" gelopen. Napoleon beval in 1800 dat er een weg moest worden aangelegd tussen Parijs en Milaan en hij wilde dat deze over de Simplonpas zou lopen (veel oostelijker dan onze St Bernhardpas), waarbij bestaande wegen met elkaar werden verbonden en nieuwe stukken werden aangelegd. We liepen op het traject van Saint-Gingolph naar Brig. En er zijn nog steeds bestaande kilometerpalen. Dit is er een van. De tekst en de nummers zijn er ongetwijfeld recenter opgeschilderd. En de waarden lijken nogal laag. Maar goed, hier is het:

We kwamen halverwege de dag aan in Martigny. Genoeg tijd over om een wasronde te doen, boodschappen te doen voor het diner van vanavond en de verbazingwekkende Romeinse ruĂŻnes te bekijken die in dit stadje te vinden zijn (zie de foto's). Martigny ligt aan de samenvloeiing van twee valleien. Nog een belangrijke stad in vervlogen tijden!

/ English /

Day 27, 1 Aug: 28.8 kms, 24 degrees. Overcast and sunny. Warm in the sun.

Yvorne - St Maurice

Today was a big day, partly because we had to shorten yesterday’s distance because of accommodation difficulties. We walked through the valley of the Rhône but had a few climbs up to the sides of the valley. That was strenuous but at the same time gave us some beautiful views.

The cliffs are amazing and the further we went the narrower the valley became and these cliffs were coming closer.

But we also had some wide views while higher up the side of the valley. This is the village of Ollon that we looked down on and then descended to.

At some point we crossed the valley and went to the West side, the side of the RhĂ´ne river at that point. And then we followed the river fairly closely from that point on. When we reached the river you could see it is a glacial river. The water has this typical light green / greyish colour. It was already quite wide and fast flowing.

We reached St Maurice and the first thing you come to is a small castle. St Maurice lies at a narrow point of the valley. The river, the highway and a secondary road we walked on, just squeezed through. The train had to go through a tunnel. At that point sits this castle. You can understand why it was there.

St Maurice also has a very old abbey. The original abbey (of which not much is left) was constructed in 515, at the location of a shrine for St Maurice. Maurice was the commander of a Christian Roman legion. The legion was sent to fight to where is now the village of St Maurice. He refused (to decimate) to kill 10% of his men as was demanded by the emperor as a sacrifice. The story goes that after the second refusal, the whole legion of more than 6,000 men was put to death. This happened in the year 286 AD. Maurice and a few other where officially made saints. A basilica in their honour was built in 380 AD and at that location later the abbey was built. And new buildings have replaced those original ones again. The current church dates from the 17th century.

The special thing about this abbey though is that it stills is an active abbey and has been since 515. With that it is the oldest continuously active monastery in the western world.

The campground is at the bottom of the cliff. It sits at an elevation of 400m. If you look closely at the photo below, you can see a village halfway up the big rock on the left. That village is at 1,200m. The rock itself goes to 2,000m. The top of the “tooth” on the right has an elevation of 2,969m. It is hard to believe the mountains rise so quickly here.

Day 28, 2 Aug: 14.6km, 30 degrees, sunny and very strong wind in the afternoon

St Maurice - Martigny

Today was a very short one, again forced on us because of availability of accommodation. We are staying at the campground in Martigny. From here we are starting to climb toward the Great St Bernhard pass. The next campground is 27 kms further up and over a 1,000m climb. We could not find any accommodation between here and that one. So we decided we would go here, then tomorrow walk about halfway with a 500m climb and take the train back to our tent. Then the day after take the train out again to where we finish tomorrow and continue to halfway up the pass. This will make for 3 shorter days, but it is just too much to do the next two days in one.

We walked today for a part on the “way of the emperor”. Napoleon ordered in 1800 that a road should be built between Paris and Milan and he wanted it to go over the Simplon pass (much more easterly than our St Bernhard pass), connecting existing roads together and building new sections. We walked on the section from Saint-Gingolph to Brig. And there are still existing mile or km markers. This is one of them. The text and numbers are no doubt painted back in more recently. And the values seem rather low if they are kms. But anyway, here it is:

We arrived in Martigny at mid-day. Enough time left over to do a laundry round, do our shopping for this evening’s dinner and go see the amazing Roman ruins found in this town (see the photos). Martigny sits at the confluence of two valleys. Another important town in days past!