ellyandgerard.reismee.nl

Day 30 - 31: Orsières - Etroubles: ITALY!

(English further down)

Dag 30, 4 Aug: 13.6 km, 18 graden, bewolkt en koel vanwege de grotere hoogte

Orsières - Bourg-St-Pierre

Geklommen: 1.150m; afgedaald: 398m; netto stijging 752m.

We hadden vanochtend de trein van vlak voor 8 uur terug naar Orsières. Het hele ritje was maar 20 minuten of zo. Daar gingen we naar de bakker en toen hebben we eerst ontbeten. Om ongeveer half 9 waren we onderweg en begonnen we meteen met klimmen. En dat ging zo door voor ruim een uur, 4 km. Dat was een pittig stuk. Het was wel mooi door het bos.

Vanaf daar bleven we wel bijna de hele tijd klimmen, maar bijna altijd minder steil. Dat maakte het goed te doen. We volgden voor een groot deel het dal van nog steeds een tak van de rivier de Dranse, in dit geval de Dranse d’Entremont. Het is een ruige rivier vol rotsblokken en bijna een continue stroomversnelling.

We hadden zo nu en dan ook weer een stuk bergafwaarts en dat was lekker om het lichaam even rust te geven. Na 2 uur, 8 km, kwamen we bij het dorp Liddes, op 1.350m hoogte. Dat was een mooie plek voor koffie en gelukkig was er een café dat open was.

Het was vandaag vrij bewolkt en de bewolking hing ook laag. Dat komt waarschijnlijk doordat er slecht weer zit aan te komen voor vanavond. Inmiddels, terwijl ik dit typ, 18 uur, is het al licht begonnen te regenen. We hadden regelmatig een uitzicht richting de einde van het dal. In deze foto zijn de bergen aan het eind verborgen achter de wolken.

Niet zo lang daarna gingen we wat meer de bocht om en klaarde het ook wat op.

Vlak voor we bij Bourg-St-Pierre kwamen bereikten we het hoogste punt voor vandaag. Ook een mooi voorbeeld van de bewegwijzering hier in Zwitserland.

Er stonden hier ook, net als al eerder vandaag overigens, een groep wilde frambozen. Heerlijk om van te snoepen. We hebben ze al eerder op het pad gezien een paar dagen geleden. Het is een lekkere afwisseling met de wilde bramen.

Het dorpje Bourg-St-Pierre (zie foto’s) is het laatste dorp voor de Grand St Bernhard tunnel en ook voor de pas. Morgen geen kans meer op een kopje koffie onderweg, tenzij we het zelf zetten.

Op de camping slapen we vanavond in een “slaapzaal”. Het is een huis met 4 matrassen op de eerste verdieping. Wij zijn de enige twee slapers voor vannacht. We slapen niet in de tent, want het wordt vannacht 5 graden en het gaat ook flink regenen. Dat durfden we niet aan met onze zomertent en zomerslaapzak. De begane grond is een keuken en zitruimte. Dat is heerlijk. En als heerlijke verrassing had er ook nog iemand het volgende achter gelaten. Super!

Dag 31, 5 aug: 24.8 km, 19 graden, rain, wind, sunshine

Bourg-St-Pierre - Etroubles (Italië)

Vandaag is de dag. We gaan over de pas, het hoogste punt van de hele route en lopen Italië in!

Als de wekker gaat om 6 uur, regent het nog, maar het stopt vrij snel, zoals ook de weersverwachting was. Het heeft de hele nacht flink geregend. We zijn erg blij dat we in de ‘slaapzaal’ hebben geslapen in plaats van in de tent. Het was erg koud en nat geweest.

We pakken in en ontbijten voor we vertrekken om half 8. Het miezert nog een heel klein beetje en de bewolking hangt laag. De verwachting is geen regen meer en rond het middaguur zou de zon door moet komen.

We beginnen meteen met stijgen en dat is zeker het thema van de ochtend. Omhoog, omhoog en omhoog. We stijgen uiteindelijk 1.170m en dalen 315m af voordat we bij de pas zijn. En dat is even veel als gisteren, maar het verschil is dat er vandaag veel minder vlak en afdalingen tussen zitten. Dat maakt de klim pittig.

Als we beginnen lopen we nog bijna in de bewolking.

Maar dit trekt langzaam op. We lopen eigenlijk nooit echt in wolken, tot de laatste 20 minuten voor de col. Het pad is bij tijd en wijle wel flink rotsig.

Na ongeveer 4 uur bereiken we de pas en daar zijn we erg blij mee. Het is op de pas op dat moment 5,5 graad, en het waait 32km/u.

We duiken meteen het restaurant in voor warmte, een koffie en een stuk abrikozentaart. Dat is genieten.

Op de pas is ook een enorm groot gastenverblijf. Er zijn 110 slaapplaatsen. Er is hier al een gastenverblijf sinds de 11e eeuw. Om reizigers die over de pas trekken te helpen. Het oorspronkelijke verblijf is gebouwd in opdracht van de aartsbisschop, Saint Bernhard, van Aosta (nu Italië). En deze stelde het onder het beheer van de bisschop van Sion (nu Zwitserland). Vandaar dat de hele pas nu Zwitsers gebied is, in plaats van dat de pas de grens is. We hebben er een stempel gehaald voor ons boekje.

En dan op naar de grens met Italië. Dat is een paar honderd meter voorbij de pas. Een groots moment. We zijn van Frankrijk, door Zwitserland heen, naar Italië gelopen. Gelukkig vinden we een vriendelijk iemand die van ons allebei een foto wil maken.

Aan de Italiaanse kant van de pas is het weer een stuk vriendelijker. We krijgen meteen al erg fraaie uitzichten.

En we dalen af! Wat loopt dat een stuk makkelijker. In totaal dalen we 1.359m af en stijgen we maar 159m. Een netto afdaling van 1.200m. Het was heerlijk lopen en we genoten van de zon en de uitzichten. Om 4 uur kwamen we aan bij de camping. Moe maar voldaan zullen we maar zeggen. Gelukkig was er nog plek en we maken ons geen zorgen dat we het vannacht koud gaan krijgen. Het is hier lekker weer.

En wauw, twee grote glazen wijn en knabbels erbij voor maar 8 euro. We zijn Zwitserland uit!

/ English /

Day 30, 4 Aug: 13.6 km, 18 degrees, cloudy and cool due to higher altitude

Orsières - Bourg-St-Pierre

Climbed: 1,150m; descended: 398m; net ascent 752m.

We had the 8am train back to Orsières this morning. The whole ride was only 20 minutes or so. There we went to the bakery and then had breakfast first. At about 8.30 am, we were on our way and immediately started climbing. And that went on for over an hour, 4 km. That was a tough stretch. It was nice though, going through the forest.

From there, we kept climbing almost all the time, but almost always less steeply. That made it doable. We largely followed the valley of still a branch of the Dranse river, in this case the Dranse d'Entremont. It is a rugged river full of boulders and almost continuous rapids.

We had the occasional downhill stretch, which was nice to give the body a rest. After 2 hours, 8 km, we reached the village of Liddes, at 1,350m altitude. That was a nice place for coffee and fortunately there was a café that was open.

It was quite cloudy today and the clouds also hung low. That is probably because there is bad weather coming for tonight. Meanwhile, as I type this, 6pm, it has already started to rain lightly. We had regular views towards the end of the valley. In this photo, the mountains at the end are hidden behind the clouds.

Not too long after that, we turned the corner a bit more and it also cleared up a bit.

Just before we reached Bourg-St-Pierre, we got to the highest point for the day. Another great example of the signage here in Switzerland.

There were also, as already earlier today by the way, a group of wild raspberries here. Delicious to snack on. We also saw them earlier on the trail a few days ago. It's a nice change from the wild blackberries.

The village of Bourg-St-Pierre (see photos) is the last village before the Grand St Bernhard tunnel and also before the pass. No chance of a cup of coffee on the road tomorrow, unless we make it ourselves.

At the campsite tonight, we sleep in a "dormitory". It is a house with four mattresses on the first floor. We are the only two sleepers for tonight. We won't sleep in the tent because it will be 5 degrees tonight and it will also rain heavily. We didn't dare to do that with our summer tent and summer sleeping bag. The ground floor is a kitchen and sitting area. That's lovely. And as a delightful surprise, someone had also left a bag of Dutch liquorice with still a few on there. Super!

Day 31, 5 Aug: 24.8 km, 19 degrees, rain, wind, sunshine

Bourg-St-Pierre - Etroubles (Italy)

Today is the day. We cross the pass, the highest point of the whole route, and walk into Italy!

When the alarm goes off at 6am, it is still raining, but it stops pretty quickly, as was the weather forecast. It rained heavily all night. We are very glad we slept in the 'dormitory' instead of the tent. It had been very cold and wet.

We pack up and have breakfast before leaving at 7.30am. It is still drizzling a tiny bit and the clouds hang low. The forecast is no more rain and around noon the sun should come through.

We start climbing straight away and that is definitely the theme of the morning. Up, up and up. We end up ascending 1,170m and descending 315m before we reach the pass. And that's as much as yesterday, but the difference is that today there are far fewer flat walks and descents in between. That makes the climb tough.

As we start we are still almost walking in the clouds.

But this slowly lifts. In fact, we never really walk in the clouds until the last 20 minutes before the col. The path is quite rocky at times.

After about 4 hours we reach the pass, which we are very happy about. It is 5.5 degrees at the pass at that time, and the wind is 32km/h.

We dive straight into the restaurant for warmth, a coffee and a piece of apricot cake. This is very nice.

At the pass is also a huge guesthouse. There are 110 beds. There has been a guesthouse here since the 11th century. To help travellers who are crossing the pass. The original hospice was built by order of the archbishop, Saint Bernhard, of Aosta (now Italy). And he put it under the control of the bishop of Sion (now Switzerland). That is the reason the whole pass is now Swiss territory, rather than the pass being the border.

And then on to the border with Italy. That's a few hundred metres beyond the pass. A great moment. We have walked from France, through Switzerland, to Italy. Luckily, we find a friendly person willing to take a photo of us both.

On the Italian side of the pass, the weather is a lot friendlier. We immediately get very nice views.

And we are descending! How much easier that is. In total, we descend 1,359m and ascend only 159m. A net descent of 1,200m. It was lovely walking and we enjoyed the sun and the views. At 4 o'clock we arrived at the campground. Tired but satisfied shall we say. Fortunately, there was still a spot for our tent and we don't worry about getting cold tonight. The weather is nice here.

And wow, two large glasses of wine and nibbles for only 8 euros. We're out of Switzerland!