ellyandgerard.reismee.nl

Day 39 - 40: Lago di Viverone - Vercelli

(English further down)

Dag 39, 13 aug: 18.5km, 32 graden, heet, niet zo heel veel schaduw

Lago di Viverone - Santhià

Na een ontbijt in het café van de camping, dat gelukkig al vrij vroeg open was, vertrokken we rond 8 uur. We hadden gisteravond besloten dat we vanaf de camping terug zouden lopen naar de officiële route, in plaats van verder te gaan op de variant waar we gisteren aan begonnen waren. Dat had twee voordelen: we zouden een heel mooi uitzichtpunt moeten krijgen, en de laatste paar kilometer van de variant gaat langs een drukke weg, wat we liever vermeden. Het nadeel was dat het een kilometer of 5 langer was, maar omdat we dan nog steeds maar 18 km hoefden te lopen, vonden we dat niet zo erg.

Dus op naar het uitzichtpunt op 3,5 km. Dit was bij het kasteel van Ropollo dat ligt op een hoogte van 370m, op de oude gletsjer morene. Dus dat was nog een stukje klimmen. Dit is het kasteel. Best een bijzondere architectuur.

Toen we er waren waren we blij dat we de omweg hier naar toe gemaakt hadden. Wat een uitzicht. Het was super heiig vanochtend en daardoor waren de Alpen in de achtergrond voor ons alleen vaag zichtbaar, en op de foto waarschijnlijk compleet onzichtbaar. Maar behalve dat hadden we een heel wijd en fraai uitzicht. Stel je voor dat je hier staat op een heldere dag, dat moet fantastisch zijn, met ook nog volop uitzicht op de Italiaanse Alpen.

Het dorpje dichtbij is Ropollo, het meer is het meer naast de camping en als je goed kijkt aan de horizon helemaal rechts, zie je nog Ivrea liggen.

Vanaf daar was het een makkelijke wandeling naar Santhià. Bijzonder aan de omgeving van Santhià is dat ze hier rijst verbouwen. In Ivrea begint er een kanaal met water dat van de Dora Baltea rivier wordt afgeleid (zo ongeveer ter hoogste van de kano club van 2 dagen geleden) en dit water wordt richting Santhià en omgeving geleid, zodat ze hier rijst kunnen verbouwen. Het is hier heet genoeg voor het verbouwen van rijst, maar het water moet worden aangevoerd. We kwamen een uur of zo voor Santhià ons eerste rijstveld tegen.

Vanaf daar liepen we langs vele irrigatie kanalen, al was het maar soms langs rijstvelden. Er stond veel mais waar je rijst zou verwachten. Misschien loont het niet zo veel meer? Het water stroomde in ieder geval wel volop door de irrigatiekanalen.

We slapen in Santhià in pelgrims accommodatie en zijn er al rond 13 uur. Het was alleen zo warm dat we niet veel buiten zijn geweest de rest van de middag. Een siësta is dan best fijn.

Aan het eind van de middag gingen we nog wat dingen in de stad bekijken, onder andere de kerk. Daar liepen we de zondagavond mis in. Onze eerste mis in Italië en dus in het Italiaans. We konden er niet al te veel van volgen, maar het was wel fijn om weer naar de mis te kunnen gaan.

Na afloop konden we nog vlug even wat rondkijken voordat de kerk dicht ging. En het lukte nog net om de crypt onder het altaar te bekijken. Toch erg fascinerend deze crypts.

Daarna naar het restaurant dat ons was aangeraden, waar we als pelgrims 10% korting kregen. Het was lekker. En op tijd naar bed. Morgen 29km, dus vroeg weer op voordat het te heet wordt. Verwachtte temperatuur morgen: 32 graden en volop zon. Het café om de hoek heeft vanaf 6:30 uur ontbijt. Dat zal het worden!

Dag 40, 14 aug: 28.5km, 33 graden, heet, <1% schaduw.

Santhià - Vercelli

We staan om 6:30 uur bij het café voor ons ontbijt. Blijkt dat het café pas om 7 uur open gaat. Wachten dan maar. De bakker is ook nog niet open. Gelukkig komt er iemand langs die ons ziet wachten en ons vertelt dat er een paar 100m verderop een café is dat wel open is. Die vinden we denk ik niet, maar wel een andere die al open is. Daar hebben we koffie met een croissantje en lopen dan terug naar de bakker, waarvan we hoopten dat die om 7 uur open zou zijn. Helaas, in deze vakantietijd is hij pas om 8 uur open vertelt iemand ons. Dan maar naar de banketbakker iets verderop, die is wel open. Daar kopen we 4 croissantjes voor de lunch. Ze hebben geen brood.

Het is in augustus wat moeilijk in Italië. Er is heel veel gesloten vanwege vakantie. En vandaag nog extra omdat het morgen een nationale feestdag is vanwege Maria ten hemel opneming. Veel winkels die open zijn ondanks de vakantie, hebben een lang weekend genomen en zijn vandaag en morgen toch ook dicht.

Vandaag gaat het pad tussen de rijstvelden door.

Niet veel over zulke mooie wegen. Meestal een zandweg bestrooid met kiezels, of alleen maar zand. We wisselen wel regelmatig van pad, maar verder is het niet erg spannend. En het is erg heet omdat we tussen deze velden geen schaduw hebben en bovendien de lucht enorm vochtig is. We denken dat die hoge luchtvochtigheid wel met de rijstvelden te maken heeft. Want met al die rijstvelden om ons heen lopen we dus eigenlijk op dijken in een enorme plas met water. En dat water is met deze hitte natuurlijk flink aan het verdampen.

Wat wel mooi is vandaag is de natuur. We zien op een gegeven moment een hele groep ibissen op het pad. En als we dichterbij komen duiken er nog meer op uit de irrigatiekanalen langs het pad. Jammer genoeg schuiven ze steeds op als we dichterbij komen. Daardoor lukt een scherpe foto niet. Maar op een gegeven moment vliegen ze allemaal op net als ik wil afdrukken. Nog steeds wel super ingezoomd.

Verder zien we: veel reigers; nog veel meer ibissen wat verder weg; een vos(!) die tussen de velden weg rent als hij ons in de gaten krijgt; een eenzame kievit; een aalscholver; honderden libellen en tientallen kikkers. Deze komen allemaal op het water af. Dat maakte het toch wel een mooie dag.

We zijn wel een beetje bezorgd over komend weekend en begin volgende week. Zondag en maandag wordt het hier in de buurt 36 graden en waarschijnlijk hebben we dan nog steeds weinig schaduw omdat we nog in de Po-vlakte zitten. We gaan proberen onze dagen daarop aan te passen. Na maandag koelt het langzaam af.

We slapen vanavond weer in een pelgrimshuis. Met 6 personen, met zijn allen op een slaapzaal. Dat zal ook wel warm worden. De anderen zijn twee Italianen op de fiets en een Fransman te voet. De laatste persoon komt blijkbaar vanavond pas laat aan. Toch wel fijn die pelgrimshuizen. In deze wordt er ook voor ons gekookt. En de betaling gaat per donatie. Alles gerund door vrijwilligers. Wat een gift voor ons!

/ English /

Day 39, 13 Aug: 18.5km, 32 degrees, hot, not much shade

Lago di Viverone - Santhià

After breakfast in the campground's café, which fortunately was open quite early, we left around 8am. We had decided last night that we would walk from the campground back to the official route, instead of continuing on the variant we had started yesterday. This had two advantages: we should get a very nice viewpoint, and the last few kilometres of the variant goes along a busy road, which we rather avoid. The disadvantage was that it was about five kilometres longer, but since we still only had to walk 18 km, we didn't mind too much.

So on to the viewpoint at 3.5 km. This was at the castle of Ropollo which is at an altitude of 370m, on the old glacier moraine. So that was a bit of a climb. This is the castle. Quite an unusual architecture.

When we got there, we were glad we made the diversion up here. What a view. It was super hazy this morning and so the Alps in the background were only vaguely visible to us, and probably completely invisible in the photo. But apart from that, we had a very wide and beautiful view. Imagine standing here on a clear day, that must be fantastic, with plenty of views of the Italian Alps too.

The village nearby is Ropollo, the lake is the lake next to the campground and if you look closely on the horizon on the far right, you can still see Ivrea.

From there it was an easy walk to Santhià. What is special about the area around Santhià is that they grow rice here. In Ivrea, a canal starts with water diverted from the Dora Baltea river (at about the location of the canoe club 2 days ago) and this water is directed towards Santhià and its surroundings, so that they can grow rice here. It is hot enough here to grow rice, but the water has to be supplied. We came across our first rice field an hour or so before Santhià.

From there, we walked along many irrigation canals, if only sometimes along rice fields. There was a lot of maize where you would expect rice. Maybe it doesn't pay as much anymore? In any case, the water did flow plenty through the irrigation canals.

We slept in Santhià in pilgrims' accommodation and got there around 1pm. It was just so hot that we didn't spend much of the rest of the afternoon outside. A siesta is quite nice then.

At the end of the afternoon, we went to see some things in town, including the church. There we walked into the Sunday evening mass. Our first mass in Italy and therefore in Italian. We couldn't follow too much of it, but it was nice to be able to go to mass again.

Afterwards, we had a quick look around before the church closed. And we just managed to take a look at the crypt under the altar. Still very fascinating these crypts.

Then on to the restaurant that was recommended to us, where, as pilgrims, we got a 10% discount. It was delicious. And then in bed on time. Tomorrow 29km, so up again early before it gets too hot. Expected temperature tomorrow: 32 degrees and plenty of sunshine. The café around the corner has breakfast from 6:30am. That will be it!

Day 40, 14 Aug: 28.5km, 33 degrees, hot, <1% shade.

Santhià - Vercelli

We are at the café at 6:30am for our breakfast. Turns out the café doesn't open until 7. So we wait. The bakery isn't open yet either. Fortunately, someone comes along who sees us waiting and tells us that there is a café a few 100m further on that is open. We don't think we find that one, but we do find another one that is already open. There we have coffee and a croissant and then walk back to the bakery, which we hoped would be open at 7. Unfortunately, in this holiday season, it is only open at 8, someone tells us. So we go to the pastry shop a bit further down the road, which is open. There we buy 4 croissants for lunch. They have no bread.

Things are a bit difficult in Italy in August. Lots of things are closed because of holidays. And today even more so because tomorrow is a bank holiday because of the Assumption of Mary. Many shops that are open despite the holiday have taken a long weekend and are closed today and tomorrow anyway.

Today, the trail passes between rice fields.

Not much over such goodroads. Mostly a dirt road dusted with pebbles, or just sand. We do change paths regularly, but otherwise it's not very exciting. And it's very hot because we have no shade between these fields and, on top of that, the air is enormously humid. We think this high humidity does have to do with the rice fields. Because with all these rice fields around us, we are actually walking on dykes in a huge pool of water. And with this heat, that water is obviously evaporating a lot.

What is beautiful today, though, is nature. We see a whole group of ibises on the path at one point. And as we get closer, more emerge from the irrigation canals along the path. Unfortunately, they keep shifting as we get closer. As a result, I can’t get a sharp photo. But at one point they all fly up just as I want to take a photo. Still super zoomed in though.

We also see: many herons; many more ibises a bit further away; a fox(!) that runs away between the fields when it spots us; a solitary lapwing; a cormorant; hundreds of dragonflies and dozens of frogs. All of these come here because of the water. Seeing all these made it a beautiful day after all.

We are a bit worried about next weekend and early next week, though. Sunday and Monday will be 36 degrees around here and we will probably still have little shade because we are still in the Po Valley. We will try to adjust our days accordingly. After Monday, it will slowly cool down.

Tonight we sleep in a pilgrim's house again. Six of us, all together in a dormitory. That will also be warm. The others are two Italians on bikes and a Frenchman on foot. The last person is apparently arriving late tonight. Still, I like these pilgrim houses. In this one, they also cook for us. And payment is by donation. All run by volunteers. What a gift for us!