ellyandgerard.reismee.nl

Day 48 - 49: Orio Litta - Fiorenzuola d’Arda

(English further down)

Dag 48, 22 aug: 23.1km, 33 graden, zonnig en erg heet, vrijwel geen wind en geen schaduw.

Orio Litta - Piacenza

Na een goede nachtrust, staan we om 5:30 uur op. Het Duitse stel, dat een verdieping onder ons slaapt, doet hetzelfde. We willen allebei om 6 uur vertrekken. Het is vandaag potentieel 27km met een verwachte temperatuur van max 38 graden, en we willen proberen uiterlijk om 13 uur binnen te zijn. We vertrekken zonder ontbijt, dat komt onderweg wel.

We beginnen met een stuk af te snijden. De route vandaag is een variant en loopt in principe over de rivierdijk van de Po. En dit is een afstand van 26km. Ons hostel ligt nog 5 km verderop. Dat zou het 31km maken. Het is een variant omdat de eigenlijke route de rivier de Po oversteekt met een veerboot. Maar nu al 2 jaar achter elkaar is het water in de Po zo laag, dat de veerboot niet kan varen. We hoorden gisteravond dat hij al sinds 1 aug niet meer vaart. De route via het veer is maar 23km, waarvan ook nog 4.4km met de veerboot is.

Door een stuk af te snijden maken we de variant ongeveer twee kilometer korter.

Om 6:40 uur komt de zon op. Dit geeft een mooi plaatje:

Aan het eind van de afsnijder komen we op de rivierdijk uit en deze volgen we vrijwel continu totdat we bij de brug over de Po komen na ruim 20km. Het is al vanaf een uur of 9 flink warm en er is helaas niet al te veel te zien. De Po zelf verstopt zich voortdurend achter bomen en de dijk is meestal vrij ver van de rivier zelf.

We lopen dus veel door en proberen wat te rusten als er toevallig een boom staat die schaduw geeft. We komen ook geen café tegen met koffie. We eten ons eigen ontbijt langs de kant van de weg, zonder koffie.

Terwijl het verkeer langs ons heen raast lopen we over de 881m lange brug over de Po

De brug is zo lang omdat er hier normaal een eiland ligt in het midden, waar dus de rivier aan beide kanten langs heen stroomt. Nu is een van deze takken helemaal droog en stroomt er alleen nog water door de andere tak. En die tak ziet er ook niet erg gezond uit. Het water stroomt nauwelijks en ziet er vuil uit.

Een 20 minuten later, om 11 uur, zitten we dan toch aan onze eerste koffie van vandaag, in Piacenza. Van daar is het nog 6km naar onze accommodatie. We vinden uit dat het ook mogelijk is om de bus te nemen vanaf het café en bij ons hostel uit te stappen. Dat doen we.

Het pelgrimshuis is helemaal zelfbediening. We bellen een telefoonnummer op de deur en deze meneer komt ons de sleutel brengen. Verder mogen we het dan helemaal zelf doen. Tot nu toe, 18 uur, zijn we nog de enige twee pelgrims. Lekker rustig.

Dag 49, 23 aug: 21.7km, 35 graden (bij aankomst), zonnig, erg heet, wat meer wind

Piacenza - Fiorenzuola d’Arda

Er is verder niemand meer bijgekomen gisteravond en ondanks de warmte slapen we allebei verrassend goed.

We hadden gisteren besloten dat we vanmorgen voor de eerste 5 km de bus zouden nemen. Dat was een stuk grotendeels over de weg, en nog steeds druk met verkeer. Dat maakte de afstand van vandaag een kleine 22km en we vonden dat beter, gezien de hitte. Omdat de bus pas om 6:50 uur ging zouden we er qua aankomsttijd niet al te veel mee opschieten, maar het zou toch beter vol te houden zijn. De verwachte maximum temperatuur in onze bestemming vandaag was 39 graden, rond een uur of 3 ‘s middags. Wij wilden er voor 12 uur zijn. Omdat de bus wat later kwam, konden we eerst nog ontbijten.

Dit is een belangrijk deel van onze dag, deze laatste en komende dagen: hoe zorgen we ervoor dat we binnen redelijke grenzen blijven qua temperatuur terwijl we aan het lopen zijn. De afstand beperken en vroeg vertrekken zijn de belangrijkste hulpmiddelen daarvoor. We hebben nog tot en met zaterdag deze zeer hoge temperaturen.

De tocht vandaag leverde verder geen hoogtepunten op. We zitten nog steeds in de Po vlakte, al konden we vandaag wel duidelijk weer bergen zien in de verte. En we zien geen rijstvelden meer :-).

We kamen niet veel dorpjes tegen vandaag. Het leek alsof de route er bijna met opzet net langs liep elke keer. Dat betekende wel dat we goed doorliepen, zonder koffie afleiding. We hadden gelukkig ook bij tijd en wijlen wat schaduw, ofwel van bomen of van gebouwen. En er stond ook een licht briesje, wat ook hielp om af te koelen.

Na 15 km kwamen we bij een plek waar we een rivier door zouden moeten waden. De routebeschrijving vermeldde “stapstenen”. Maar toen we daar aankwamen bleek weer hoe droog het hier is op dit moment. Hier ben ik op de stapstenen.

Aan beide kanten van deze oversteekplaats staat nog wel water, maar de rivier stroomt niet meer.

We waren om 11:45 uur bij onze slaapplek. Dit pelgrimshuis is van de plaatselijke parochie. We meldden ons op het kantoor en de persoon die verantwoordelijk is voor de pelgrims nam ons mee naar het huis waar we slapen. Maar we gingen eerst langs de kerk, waar hij ons uitlegde dat de stad genoemd is naar een Franse pelgrim, Fiorenzo (Florence), die in het begin van de zesde eeuw onderweg was naar Rome en ook door Fiorenzuola kwam. Daar was een jong meisje (nog een baby) net overleden en Fiorenzo bracht haar weer tot leven. Deze gebeurtenis is met een groot schilderij in beeld gebracht dat nu in de kerk hangt.

Na een korte bezichtiging van de kerk bracht onze gastheer ons naar onze accommodatie. We hebben een ruime kamer voor ons tweeën en zelfs een eigen badkamer. Dat laatste zie je niet veel in pelgrimshuizen. De kamer is wel heet, met de zon die er in komt.

Wat later op de middag komt er nog een Franse pelgrim binnen. Hij krijgt op een andere kamer een slaapplaats.

Overigens zijn er ook geleerden die van mening zijn dat de naam Fiorenzuola komt van het Latijns “Florentia”, wat “Voorspoedig” betekent.

We kunnen in het pelgrimshuis ook eten vanavond, maar dat slaan we af. Vooral ik, Gerard, heb heel erg zin in pizza. Dat zou het dus moeten worden vanavond.

/ English /

Day 48, 22 Aug: 23.1km, 33 degrees, sunny and very hot, almost no wind and no shade.

Orio Litta - Piacenza

After a good night's sleep, we get up at 5:30am. The German couple, sleeping one floor below us, does the same. We both want to leave at 6am. It is potentially 27km today with an expected temperature of max 38 degrees, and we want to try to be in by 1pm at the latest. We leave without breakfast, which will come on the way.

We start by cutting off a section. Today's route is a variant and basically runs along the Po river embankment. And this is a distance of 26km. Our hostel is another 5km away. That would make it 31km. It is a variant because the actual route crosses the River Po by ferry. But for 2 years in a row now, the water in the Po has been so low that the ferry cannot go. We heard last night that it has not been running since 1 Aug. The route via the ferry is only 23km, of which 4.4km is by ferry.

By cutting off a stretch, we make the variant about two kilometres shorter.

At 6:40 am, the sun rises. This makes for a nice picture:

At the end of the cut-off, we come to the river embankment and follow it almost continuously until we reach the bridge over the Po after more than 20km. It is already quite warm from around 9 o'clock and unfortunately there is not too much to see. The Po itself is constantly hiding behind trees and the embankment is mostly quite far from the river itself.

So we walk a lot and try to rest a bit if there happens to be a tree providing shade. We don't come across a café with coffee either. We eat our own breakfast by the roadside, without coffee.

As the traffic rushes past us, we walk across the 881m bridge over the River Po

The bridge is so long because there is normally an island here in the middle, so the river flows past it on both sides. Now one of these branches is completely dry and water only flows through the other branch. And that branch doesn't look very healthy either. The water barely flows and looks dirty.

About20 minutes later, at 11 o'clock, we are sitting down to our first coffee of the day, in Piacenza. From there it's another 6km to our accommodation. We find out that it is also possible to take the bus from the café and get off at our hostel. That is what we do.

The pilgrim hostel is completely self-service. We ring a phone number that’s on the door and this gentleman comes to bring us the key. Other than that, we then get to do it all by ourselves. Until now, 6 pm, we are still the only two pilgrims. Nice and quiet.

Day 49, 23 Aug: 21.7km, 35 degrees (on arrival), sunny, very hot, some more wind

Piacenza - Fiorenzuola d’Arda

No one else joined us last night and despite the heat we both sleep surprisingly well.

We had decided yesterday that we would take the bus for the first 5km this morning. That was a stretch mostly on the road, and still heavy with traffic. That made today's distance just under 22km and we thought that was better, given the heat. Since the bus didn't go until 6:50 am, it wouldn't help us too much in terms of arrival time, but it would still be more manageable. The expected maximum temperature in our destination today was 39 degrees, around 3pm. We wanted to be there before noon. Since the bus arrived a bit later, we could have breakfast first.

This is an important part of our day, these last and coming days: how to make sure we stay within reasonable limits in terms of temperature while walking. Limiting the distance and leaving early are the main tools for this. We still have these very high temperatures until Saturday.

Today's trek did not provide any main highlights. We are still in the Po plain, though today we could clearly see mountains again in the distance. And we no longer see rice fields :-).

We didn't come across many villages today. It seemed like the route almost intentionally just passed them every time. That did mean that we walked well, without coffee distractions. Fortunately, we also had some shade at times, either from trees or buildings. And there was also a light breeze, which also helped to cool us down.

After 15 km, we came to a place where we would have to wade through a river. The route description mentioned "stepping stones". But when we got there, it again showed how dry it is here at the moment. Here I am at the stepping stones.

There is still water on both sides of this crossing, but the river is no longer flowing.

We were at our accommodation by 11:45 am. This pilgrim house belongs to the local parish. We reported to the office and the person in charge of pilgrims took us to the house where we are sleeping. But we first went by the church, where he explained to us that the town was named after a French pilgrim, Fiorenzo (Florence), who was on his way to Rome in the early sixth century and also passed through Fiorenzuola. There, a young girl (still a baby) had just died and Fiorenzo brought her back to life. This event was depicted with a large painting that now hangs in the church.

After a brief tour of the church, our host took us to our accommodation. We got a spacious room for the two of us and even a private bathroom. You don't see the latter much in pilgrim houses. The room is hot though, with the sun coming into the it.

A little later in the afternoon, another French pilgrim arrives. He gets a place to sleep in another room.

Incidentally, some scholars believe that the name Fiorenzuola comes from the Latin “Florentia”, meaning "Prosperous".

We can also eat at the pilgrim's house tonight, but we turn that down. I, Gerard in particular, am very much in the mood for pizza. So that should be it tonight.