ellyandgerard.reismee.nl

Day 52 - 54: Medesano - Cassio

(English further down)

Dag 52, 26 aug: 17.4km, 29 graden bij aankomst, zonnig en warm, in het begin veel schaduw

Medesano - Sivizzano

Omdat het vandaag een niet zo lange tocht is, slapen we uit tot 5:30 uur. We pakken in en nemen afscheid van onze mede pelgrims. Zij heeft over een uurtje haar vervoer naar het station om terug naar huis te gaan. Hij blijft nog een paar dagen in dit hostel. Hij voelt zich nog lang niet 100% en met slecht weer op komst voor maandag, lijkt het hem goed om dit maar af te wachten en dan op dinsdag verder te gaan. “Klinkt als een goed plan” vonden wij.

We lopen Medesano uit, op een fietspad langs de weg naar Fornovo di Taro. We snijden twee kilometer af door wat over de weg te lopen in plaats van 50 meter te klimmen. Fornovo di Taro ligt aan de rivier de Taro. We lopen ongeveer 4km door een natuurgebied langs deze rivier. Dat is een mooi pad en we genieten er allebei van.

De laatste kilometer is langs industrie en dan gaan we de rivier de Taro over.

Deze rivier doet ons denken aan de Nieuw Zeelandse rivieren, die vaak ook zo’n breed stroomgebied hebben dat continu verandert. Gelukkig stroomt er hier nog wel water, al is het niet heel erg veel. Het moet mooi zijn deze rivier in het voorjaar te zien wanneer de sneeuw in de bergen aan het smelten is. Je kunt ook goed het dal zien. Wij zullen dit dal niet volgen morgen. We gaan hogerop!

We doen in Fornovo boodschappen, want bij de B&B waar we vanavond slapen is geen winkel blijkbaar. Na ook een koffie lopen we de laatste 6km. Het begint met een 150m klim over de weg, in de schaduw. Dat loopt lekker. We kunnen hier terugkijken op Fornovo met de brug waar we overheen liepen in het midden van de foto.

We dalen weer af en lopen we de laatste 4,5 km over de weg in de zon. En al is het een stukje koeler al dan gisteren, en staat er ook wat wind, we merken toch meteen weer hoe warm het dan is in de zon.

Om 10:20 uur zijn we bij de B&B. Dit is zelfbediening: de sleutel zit in een sleutel kastje met code. We hebben het hele huis voor ons alleen. We krijgen van iemand de vraag wat er voor de rest van de dag op het programma staat, zeker nu we zo vroeg op de bestemming zijn. Het antwoord is vrij simpel: niet veel! Het dorp Sivizzano ligt een km verderop. Het is te heet om lang buiten te zijn. Wel zijn er vlak bij wat resten van een boerderij uit de Romeinse tijd. Die zal ik gaan bezoeken. Dan nog eten, wat dutten, mijn boek lezen en natuurlijk het verhaal van de dag vast schrijven voor de blog. Druk, druk.

De Romeinse resten zijn minimaal. Er is neem ik aan in recente tijd een muurtje gebouwd die de grenzen van de gebouwen aangeven. Dit is er een van.

De boerderij die hier stond dateert van tussen 100 jaar voor Christus en 100 jaar na Christus. Ze hebben in dit gebouw resten gevonden van baden waarin druiven werden gewassen en met de voeten geperst. De weg waar onze B&B aan staat is de oorspronkelijke pelgrims route. En het vermoeden is dat deze boerderij ook een rustplaats was voor pelgrims en dat er locale producten werden geserveerd, o.a. wijn dus. Wij zouden nu best een glaasje lusten! Maar een winkel is er hier niet. En er is goed voor ons gezorgd in deze B&B, maar een fles wijn stond er niet.

Overigens zitten we sinds 3 dagen in de provincie Parma. Dat is de provincie waar de beroemde Parmaham vandaan komt en ook de Parmezaanse kaas.

Dag 53, 27 aug: 15.2km, 27 graden bij vertrek en aankomst, Bewolkt en een lekkere temperatuur. Later in de middag onweer

Sivizzano - Cassio

Een korte dag vandaag, tenminste qua afstand, en geen hogere temperatuur voorspeld dan 27 graden. Wat een genot! We hebben tot en met gisteren 16 dagen achter de rug met een middag temperatuur van (ruim) boven de 30 graden, en de laatste 7 dagen van 35-39 graden. We zijn erg blij dat dat voorbij is

We kunnen vanmiddag pas om 14 uur onze accommodatie in Cassio in, dus we slapen lekker door tot half 7 en ontbijten rustig met yoghurt, muesli en cornflakes die onze gastvrouw had klaargezet. Na ook nog een kopje koffie uit de Italiaanse percolator, vertrekken we om half 8.

Het is lekker lopen en we beginnen al snel met klimmen. We merken vandaag goed dat we in de bergen zijn. Het is vandaag een echte klim etappe. We stijgen in totaal 1.020m en dalen 447m (inclusief alle op en neer).

Met het weer zoals het is, licht bewolkt en een stabiele temperatuur van 27 graden, is dat wel zwaar, maar toch een stuk makkelijker dan wanneer het zo warm zou zijn als gisteren. Wat dat betreft is de timing erg goed.

En het pad is weer lekker afwisselend. Stukjes over de weg, maar ook veel bospaden. En regelmatig een dorpje. Een van deze dorpjes is Bardone, waar een bijzondere kerk staat. Deze is gebouwd op wat later gebleken is de resten van een kerkje uit de 6e eeuw.

Delen van de muren van die oude kerk maken nog onderdeel uit van de huidige. De huidige kerk wordt voor het eerst vermeld in documenten uit het jaar 1004. Maar er is sindsdien nog veel aan verbouwd en gerestaureerd. Tijdens uitgebreide restauraties voor jubileum vieringen in het jaar 2000 moesten er ook opgravingen worden gedaan en toen vond men graven en delen van gordels nog gerelateerd aan het oorspronkelijke kerkje. Zo heeft men kunnen bepalen dat ze in de 6e eeuw al bestond.

Met al dit op en neer lopen hebben we ook weer mooie uitzichten. Aan het eind van de eerste grote klim eindigen we op 800m en daar mogen we weer een stukje afdalen, naar het dorpje Castello di Casola. We kijken er vanaf boven mooi op uit en het blijft prachtig om te zien die kleine dorpjes zo in de heuvels.

We dalen hierna nog wat verder af en mogen dan weer klimmen naar 900m. Langzamerhand beginnen de benen het te voelen. We zijn het klimmen niet meer gewend na de 9 dagen in de Po vlakte gelopen te hebben. Dan nog een 150m afdalen en weer 100m naar boven om in Cassio aan te komen. Een kleine plaats, zonder winkel, maar wel met een café/restaurant en een pizzeria.

We zijn er om 12 uur, nog 2 uur te gaan voor we het hostel in kunnen. We besluiten om in het café te gaan lunchen. Koffie, Foccacia (een erg lekkere stuk brood met beleg), wijn, en een ijsje toe. We genieten ervan. En we weten zo de tijd goed vol te maken. Om kwart voor 2 begint het zo flink te rommelen en te bliksemen, dat we besluiten om toch maar alvast naar het hostel te gaan. Daar is de deur gelukkig al open. Vijf minuten later regent het.

In het hostel is ook een jonge Duitse vrouw die een week de Via Francigena wandelt en voor wie het morgen de laatste dag is.

Wij zullen hier morgen, maandag, een rustdag hebben. En dan is het dinsdag op naar de pas op 1.050m die we over moeten om aan de andere kant van de Apennijnen uit te komen. We volgen nu al 2 dagen de oude pelgrims route vrij precies. Waar we zijn en over de pas waar wij naar toe moeten, liep een Romeinse weg van Parma naar de westkust van Italië. En dat was ook toen al de weg die de pelgrims volgden. We zijn benieuwd!

Dag 54, 28 aug: rustdag in Cassio, 18 graden, regen en onweer.

Cassio

Wat een verschil met de afgelopen 2 weken! Maximum van 18 graden hier vandaag. Cassio ligt wel op een hoogte van 800m, dat zal ook de temperatuur drukken.

Na ontbijt en koffie kijken we in detail naar de planning voor de rest van de tocht naar Rome. En we komen nog steeds uit op eind september, inclusief een paar dagen speling. Dan hebben we wel een paar keer een dag van rond de 30km, maar met het koelere weer moet dat lukken. We concluderen dat het er allemaal nog goed uitziet. Nog ruim een maand te gaan.

Nadat we dit gedaan hebben is het droog buiten en we besluiten het dorp en de kerk te gaan bekijken. Het dorp is ongeveer 4 straten, dus zo lang hoeft dat niet te duren. Toch lukt het de regen om weer te beginnen zelfs al voor we bij de kerk zijn aangekomen.

Je kunt hier op de foto linksonder nog de poort/onderdoorgang zien onder de kerk door waardoor wij het dorp inliepen. De kerk is helaas niet open. Het begint ook al snel een stuk harder te regenen, dus wij haasten ons terug naar de accommodatie. Dat was de “sight seeing” trip dan weer.

Het café/restaurant waar we gisteren geluncht hebben gaat vandaag later op de middag dicht en we kunnen daar dus vanavond niet eten. Daarom gaan we daar vanmiddag weer lunchen, zodat we vanavond gewoon brood kunnen eten.

De weersverwachting voor morgen is nog voor redelijk wat regen, maar wel verschillend, afhankelijk van welk weerbericht je bekijkt. Dat gaat waarschijnlijk een nat dagje worden. We komen er wel.

/ English /

Day 52, 26 Aug: 17.4km, 29 degrees on arrival, sunny and warm, in the beginning a lot of shade

Medesano - Sivizzano

As today's stage is not that long, we sleep in until 5:30am. We pack up and say goodbye to our fellow pilgrims. She will have her transport to the station in an hour to return home. He will stay at this hostel for a few more days. He is far from feeling 100% and with bad weather on the way for Monday, he thinks it would be good to just wait this out and then continue on Tuesday. "Sounds like a good plan" we thought.

We walk out of Medesano, onto a cycle path along the road to Fornovo di Taro. We take a two kilometres shortcut by walking a bit on the road instead of climbing 50 metres. Fornovo di Taro is on the river Taro. We walk about 4km through a nature reserve along this river. This is a beautiful path and we both enjoy it.

The last kilometre is along an industrial areaand then we cross the river Taro.

This river reminds us of the New Zealand rivers, which often also have such a wide flow area that is constantly changing. Fortunately, water still flows here, though not very much. It must be nice to see this river in spring when the snow is melting in the mountains. You can also see the valley quite well. We will not follow this valley tomorrow. We will go higher up!

We do some shopping in Fornovo, as there is apparently no shop at the B&B where we are staying tonight. After also a coffee, we walk the last 6km. It starts with a 150m climb over the road, in the shade. That is nice and easy walking. We can look back at Fornovo from here with the bridge we walked over in the middle of the picture.

We descend again and walk the last 4.5 km on the road in the sun. And although it is a bit cooler already than yesterday, and there is also some wind, we immediately notice again how hot it is in the sun.

At 10:20am we arrive at the B&B. This is self-service: the key is in a key box with a code. We have the whole house to ourselves. We are asked by someone what is on the agenda for the rest of the day, especially now that we are at the destination so early. The answer is quite simple: not much! The village of Sivizzano is a km away. It is too hot to be outside for long. However, close by are some remains of a farm from Roman times. I will visit those. Then eat, take a nap, read my book and of course write today's story for the blog. Busy, busy.

The Roman remains are minimal. A low wall was built I suppose in recent times marking the boundaries of the buildings. This is one of them.

The farmhouse that stood here dates from between 100 BC and 100 AD. In this building they have found remains of baths in which grapes were washed and foot-pressed. The road on which our B&B stands is the original pilgrims' route. And the believe is that this farmhouse was also a resting place for pilgrims that served local products, including wine. We would love a glass right now! But there is no shop here. And we are well looked after in this B&B, but there is no bottle of wine.

By the way, since 3 days we have been in the province of Parma. That's the province where the famous Parma ham comes from and also the Parmesan cheese.

Day 53, 27 Aug: 15.2km, 27 degrees at departure and arrival, Cloudy and a nice temperature. Later in the afternoon thunderstorms

Sivizzano - Cassio

A short day today, at least in terms of distance, and no higher temperature predicted than 27 degrees. What a treat! We have had 16 days until yesterday with afternoon temperatures of (well) above 30 degrees, and the last 7 days of 35-39 degrees. We are very happy that that is over.

We can't enter our accommodation in Cassio until 2pm this afternoon, so we sleep in until 6.30am and have a leisurely breakfast of yoghurt, muesli and cereal that our hostess had prepared. After also having a cup of coffee from the Italian percolator, we leave at 7.30am.

The walk is nice and we soon start climbing. We really notice today that we are in the mountains. Today is a real climbing stage. We climb a total of 1,020m and descend 447m (including all the ups and downs).

With the weather as it is, slightly cloudy and a steady temperature of 27 degrees, this is tough, but still a lot easier than if it were as hot as yesterday. In that respect, the timing is very good.

And the path is nicely varied again. Parts on the road, but also many forest paths. And regularly a village. One of these villages is Bardone, which has an unusual church. It was built on what turned out to be the remains of a small church from the 6th century.

Parts of the walls of that old church are still part of the present one. The current church is first mentioned in documents from the year 1004. But it has undergone much rebuilding and restoration since then. During extensive restorations for jubilee celebrations in the year 2000, excavations also had to be carried out and then they found graves and parts of belts still related to the original little church. Thus, it was determined that it already existed in the 6th century.

With all this walking up and down, we also get nice views again. At the end of the first big climb, we end up at 800m and there we get to descend a bit again, to the village of Castello di Casola. We have a nice view of it from above and it's still beautiful to see those little villages like this in the hills.

After this, we descend some more and then get to climb again to 900m. Slowly the legs start to feel it. We are no longer used to climbing after walking for 9 days in the Po plain. Then another 150m downhill and another 100m uphill to arrive in Cassio. A small place, with no shop, but with a café/restaurant and a pizzeria.

We get there at noon, 2 hours to go before we can enter the hostel. We decide to have lunch at the café. Coffee, Foccacia (a very tasty piece of bread with toppings), wine, and an ice cream for dessert. We enjoy it. And we manage to fill the time well. At a quarter to two it starts to rumble and lightning so badly that we decide to go to the hostel anyway. Fortunately, the door is already open. Five minutes later, it is raining.

Also in the hostel is a young German woman who is walking the Via Francigena for a week and for whom tomorrow is the last day.

We will have a rest day here tomorrow, Monday. And then on Tuesday it's on to the pass at 1,050m that we have to cross to get out on the other side of the Apennines. We have been following the old pilgrims' route pretty precisely for 2 days now. Where we are and over the pass where we have to go, a Roman road ran from Parma to the west coast of Italy. And even in those days, that was the road the pilgrims followed. We are curious!

Day 54, 28 Aug: rest day in Cassio, 18 degrees, rain and thunderstorms.

Cassio

What a difference from the past 2 weeks! Maximum of 18 degrees here today. Cassio does lie at an altitude of 800m, which will also influence the temperature.

After breakfast and coffee, we look in detail at the schedule for the rest of the trip to Rome. And we still arrive at the end of September, including a few days of slack. We have included a few days of around 30km, but with the cooler weather we should be fine. We conclude that it all still looks good. Just over a month to go.

After doing this, it is dry outside and we decide to check out the village and the church. The village is about 4 streets, so it needn't take that long. Still, the rain manages to start again even before we reach the church.

You can still see the gate/underpass under the church through which we walked into the village here in the bottom left of the photo. Unfortunately, the church is not open. It also soon started raining a lot harder, so we hurried back to the accommodation. That’s our "sight seeing" trip done.

The café/restaurant where we had lunch yesterday will close later in the afternoon today, so we won't be able to eat there tonight. Therefore, we will have lunch there again this afternoon, and we can just eat bread tonight.

The weather forecast for tomorrow is still for a fair bit of rain, but varying depending on which weather forecast you look at. It’s probably going to be a wet day. We'll get there.